Boek recensie: De zorgentijger, Alexandra Page

Kinderen maken zich regelmatig zorgen om bepaalde dingen of gebeurtenissen – dat hoort bij het opvoeden. Nieuwe dingen doen is altijd spannend – en wie vind het niet vervelend om voor een groep te praten? Dat maakt Rory in De Zorgentijger ook mee. Hij moet morgen op school een spreekbeurt houden, maar hij kan niets bedenken dat bijzonder genoeg is om over te praten. (goede voorbereiding, Rory… maar dat terzijde)

Wonderlijke hulp

Als hij ’s avonds in zijn hut ligt, gebeurt er iets wonderlijks. Zijn kamer verandert in een jungle, met een grote, gevaarlijk ogende tijger die naar hem toe komt sluipen. Gelukkig is het een lieve tijger: een zorgentijger, die Rory help om om te gaan met zijn zorgen. De tijger neemt hem mee door de jungle en laat hem bewust worden van zijn omgeving.

Mindfulness oefeningen

De tijger leert hem een aantal wijze lessen over het leven in het hier en nu. Mindfulness met een moderne term, maar de verschillende stromingen van yoga en meditatie gebruiken deze technieken natuurlijk al lang. Zo ontdekt Rory wat het voor hem kan betekenen om bewust te voelen, lijken, luisteren en ademen. Gezien de lengte van het boek kun je je wel voorstellen dat die tips en technieken in een sneltreinvaart voorbijkomen. Gelukkig is er genoeg te zien op de prachtige prenten, waardoor je ook daar even stil kunt staan en genieten van het moment.

Ga direct naar De Zorgentijger op BOL.com.

Recensie over De Zorgentijger

De Zorgentijger is een prachtig prentenboek, waar je heerlijk in kunt bladeren en je verwonderen over de kleine details, met iedere pagina weer een ander element dat de aandacht trekt. Maar let ook vooral op de fijne details in de tekeningen! Het verhaal is kort en bondig, precies goed om even de boodschap over te dragen en te praten over de illustraties. Achter in het boek vind je de tips nog eens terug om je zorgen – groot en klein – te laten verdwijnen.

Titel: De Zorgentijger
Illustrator: Stef Murphy
Uitgever: Lemniscaat