Spel recensie: Zooloretto, White Goblin Games

Het lijkt me echt een heel gaaf beroep: directeur van een dierentuin. Zwaar en lastig, maar wel heel gaaf! Het lijkt niet eens zo moeilijk, als je het bordspel Zooloretto mag geloven.

Zo speel je Zooloretto

Iedere speler krijgt een lege kaart voor zich: de dierentuin. Het is de bedoeling om je dierentuin te vullen met leuke dieren en dito activiteiten, zodat de bezoekers blijven komen. Je hebt drie lege verblijven voor je, en een stal. Je verdient punten wanneer de verblijven goed gevuld zijn (let op dat je geen diersoorten mixt, dan gaat het mis!) terwijl dieren in de stal je alleen maar geld kosten. Logisch, daar komen geen bezoekers op af!

Rijden maar

Maar het spelbord is niet alles waar je je druk om hoeft te maken. In het midden van je tafel vind je een aantal vrachtwagens, net zoveel als dat er spelers zijn. Als je aan de beurt bent mag je een fiche pakken en die in een vrachtwagen leggen, of een vrachtwagen nemen en de dieren in één van de verblijven zetten. Behalve dierenfiches zijn er ook geldfiches en verkoopkraampjes. Je mag iedere vrachtwagen pakken in jouw beurt, het is dus een gok of je liever een goed dier in de wagen plaatst, of het risico niet neemt dat je buurman er met jouw vrachtwagen vandoor gaat.

Geld moet rollen

Als je eenmaal een aantal muntkaarten hebt verzameld, kun je die inzetten voor speciale handelingen. Zo kun je een extra verblijf openen of dieren uit de stal van een tegenspeler kopen. Dat kan slim zijn: als je een volwassen mannetje bij een volwassen vrouwtje zet, krijg je er gratis een kindje bij! Verzamelen dus, dat geld.

Ga direct naar Zooloretto op BOL.com.

Recensie over Zooloretto

Het is een geweldig leuk en snel spel, Zooloretto, en bovendien helemaal niet moeilijk om uit te leggen of te spelen. Dat je moet gokken of je vrachtwagen vol genoeg zit kan het wat lastig maken (en frustrerend wanneer je tegenspeler en vandoor gaat met jouw wagen) maar dat maakt het wel zo leuk. Het spel duurt ongeveer een uur, maar dankzij het tempo in het spel verveel je je geen moment.

, White Goblin Games
Genre: bordspel, Tijdsduur: 45 minuten.
Voor 2-5 spelers. Leeftijd: vanaf 8 jaar. Prijs: 34.95 euro.