Je website is het eerste kennismakingsmoment tussen jou en je potentiële klanten. Je moet er dus voor zorgen dat de website er tiptop uitziet, dat alle informatie klopt en dat je website tot in de puntjes functioneel is. Toch is een perfecte website niet zaligmakend. Je kunt een geweldige website hebben, maar als niemand hem bezoekt, is het verloren tijd en energie geweest. Hoe zorg je dat je bezoekers op je website krijgt? Wij geven je een aantal tips.
Denk aan je product en je doelgroep
Belangrijk is om je communicatie aan te passen op je doelgroep, maar ook om te beseffen wat je verkoopt en wat je doelgroep is. Hoewel er bijvoorbeeld maar weinig peperdure auto’s verkocht worden, kunnen autofabrikanten toch rekenen op flinke hordes bezoekers wanneer ze hun nieuwe modellen presenteren. Simpelweg omdat daar veel interesse in is. Dat kun je van een high-tech traplift bijvoorbeeld niet zeggen. Daar gaan mensen naar op zoek wanneer ze er eentje nodig hebben. Hoewel de trapleuningenfabrikant per definitie minder bezoekers zal krijgen, is het percentage bezoekers dat bij hem iets koopt stukken hoger dan bij het automerk. Bezoekersaantallen zeggen dus niet altijd alles. Pas de informatie op de website aan op je bezoeker. Denk aan de keuze tussen filmpjes of tekst, handleidingen of sfeervolle inspiratietips, een heldere en overzichtelijke indeling of juist een heel creatieve vormgeving.
Zo wordt je beter zichtbaar
Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf online beter vindbaar wordt. Hier zijn een aantal tips:
- Optimaliseer je website voor zoekmachines: Zorg ervoor dat je website voldoet aan de basisprincipes van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoek uit op welke woorden je bezoekers op het internet zoeken en gebruik die termen in je teksten, ook al is dat niet de officiële benaming. Zorg dat je website snel laad en dat de gebruikservaring op je website op je doelgroep is afgestemd.
- Maak gebruik van Google Mijn Bedrjven: Maak een Google Mijn Bedrijven-pagina aan voor je bedrijf. Hierdoor verschijnt jouw bedrijfsinformatie, zoals openingstijden en locatie, in Google Maps en bij de zoekresultaten zoekresultaten.
- Maak gebruik van sociale media: Maak zakelijke profielen aan op sociale media platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Door actief te zijn op deze platforms en relevante content te delen, kun je jouw bereik vergroten en nieuwe klanten aantrekken.
- Zorg voor kwalitatieve backlinks: Zorg ervoor dat andere websites naar jouw website linken. Dit kan door het creëren van waardevolle en relevante content die anderen willen delen of door actief deel te nemen aan de community binnen jouw vakgebied.
- Investeer in online advertenties: Maak gebruik van betaalde advertenties op zoekmachines zoals Google en sociale media platforms zoals Facebook. Dit kan een snelle manier zijn om jouw bedrijf te promoten en meer verkeer naar je website te genereren. Omdat het werken met Google advertenties best ingewikkeld is, schakel je hier het liefst Google Ads specialisten in!
- Houd je online aanwezigheid consistent: Zorg ervoor dat jouw bedrijfsinformatie consistent is op alle online platformen waar je actief bent. Dit omvat bijvoorbeeld het gebruik van dezelfde bedrijfsnaam, adres en contactgegevens op je website en sociale media-profielen.
Door deze tips te implementeren, kun je jouw bedrijf online beter vindbaar maken en meer klanten aantrekken. Het is belangrijk om te onthouden dat het verbeteren van je online aanwezigheid een doorlopend proces is dat consistentie en toewijding vereist.