logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Zo voorkom je online oplichting


Volgens Eurostat heeft 69% van de Europese gebruikers nooit problemen gehad met het winkelen online. Dit kan zeker worden gezien als een goed teken over de stand van zaken in e-commerce in Europa, maar online-zwendel en fraude zijn nog steeds aanwezig. Het ‘European Consumer Center Network’ (ECC-Net) schatte in 2014 dat 12% van de internetgebruikers in de EU het slachtoffer was van online fraude en 8% van identiteitsdiefstal – het laatstgenoemde is een bijzonder gevaarlijke fraude.

Iedereen, ongeacht de ervaring met het internet, kan worden misleid. Oplichters proberen altijd nieuwe technieken uit. Er is echter veel dat gebruikers kunnen doen om het ergste te voorkomen.

Als Shopalike hebben we te maken met meer dan 4138 partnerwinkels in heel Europa en 524 in Nederland. Daarom is de zekerheid van de aankoop van onze klanten een van onze prioriteiten. In onze infographic is het mogelijk een aantal tips te vinden om de meest voorkomende oplichtingen te voorkomen. Ongeacht het type online-fraude, vergeet niet dat jouw privacy altijd prioriteit heeft!

Zo herken je een verdachte site:

Het eerste dat opvalt, is of de website een korte of onjuiste URL bevat en of deze het https-protocol bevat (dat je betalingsgegevens beschermt). Daarna is het belangrijk om de kwaliteit van de inhoud op te merken: vaak bevat een verdachte website veel spelfouten en afbeeldingen met een lage resolutie. Focus ook op de informatie over het bedrijf: heeft het gebruikersvoorwaarden of niet? Controleer altijd of de website bijvoorbeeld een adres, e-mailadres, btw-nummer, retourbeleid, privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden bevat.

Zo herken je een verdachte advertentie:

Op sociale media is het eerste alarmerende element de extreem lage prijs. Er moet ook rekening worden gehouden met minder echte interacties en reacties, samen met een advertentie techniek die lijkt op spam. Last but not least, probeer te zoeken naar andere beoordelingen van eerdere klanten.

Zo herken je een verdachte app:

Bijna elke succesvolle gratis app heeft een copycat die probeert ‘mee te varen’ met de legitieme app. De meeste van deze copycat-apps zijn zeer frauduleus en kunnen malware op je telefoon installeren of je misleiden tot het weggeven van persoonlijke- / privégegevens. Controleer altijd de uitgevers van de app, geef nooit je persoonlijke gegevens zomaar weg en als een “groot merk&” geld vraagt om zijn app te downloaden, is het waarschijnlijk een copycat. Als je twijfelt, bezoek dan altijd de officiële website van het merk, zij zullen je naar de legitieme app leiden.

Wat te doen als je wordt opgelicht

Soms kan er ondanks al onze inspanningen iets fout gaan. Wat te doen als we het slachtoffer zijn van fraude? Om het proces eenvoudiger te maken, geven we het beste advies en ook welke autoriteit zich vooral bezighoudt met online-fraude, het beste is om contact op te nemen in jouw land. In elk geval is het altijd aan te raden om zo snel mogelijk contact op te nemen met de lokale politie en het wachtwoord van je bankrekening te wijzigen.

Als je woonachtig bent in Nederland kun je het de lokale politie laten weten als je bent opgelicht, echter is het ook handig om de fraudehelpdesk.nl te contacteren als je vragen hebt over online fraude of oplichting.

Als je woonachtig bent in België kun je het de lokale politie laten weten als je bent opgelicht, je kunt dat hier vinden. Naast dat je bij de politie aangifte doet kun je ook het meldpunt.belgie.be contacteren zodat je weet wat je moet doen als je slachtoffer bent van online oplichting en de desgewenste site wilt doorgeven.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.