Film recensie: Rectify, seizoen 4

Rectify - Seizoen 4Het vierde seizoen van Rectify begint behoorlijk grimmig. Onze hoofdpersoon, Daniël Holden is vrijgelaten uit zijn gevangenisstraf. Na 19 jaar is dat best wel even wennen – al die vrijheid, verantwoordelijkheden en verplichtingen. Zeker voor een ingetogen man als Daniël is het knap lastig zijn weg te vinden. Ondanks het project in Nashville waarin hij meedoet, een soort begeleid wonen voor ex-gevangenen, vind hij maar moeilijk aansluiting. Probeer dan bijvoorbeeld maar eens werk te vinden en te houden!

Sneeuwbal-effect

Als je trouwens denkt dat Daniël het als enigste moeilijk heeft, heb je het natuurlijk mis. Zijn zus Amantha heeft zich bijvoorbeeld de afgelopen jaren hard gemaakt voor de vrijlating van haar broer. Al haar tijd en energie is daar in gaan zitten. En tja, dat is nu klaar. Ze heeft dan ook geen doel meer voor ogen, niets meer om handen. Natuurlijk ziet ook zij dat Daniël het moeilijk heeft met zijn terugkeer, maar zelf heeft ze ook zo haar problemen op het gebied van relaties en geluk. Ook Daniels moeder, stiefvader en stiefbroer kampen ieder met hun eigen problemen. Zoals dat in het leven gaat, zijn alle personages met elkaar verbonden. De daad van de één heeft uiteindelijk ook gevolgen voor de ander.

Rehabilitatie

Natuurlijk staat het leven en de herintreding tot de maatschappij van Daniel centraal in dit vierde en laatste seizoen van Rectify. De personages in deze serie zitten in het begin allemaal op hun eigen manier in de put, maar kruipen langzaam een nieuwe weg in. Sommige losse eindjes worden netjes afgesloten, anderen blijven open tot het einde. Niet dat er nog een vervolg komt, maar het zou wel raar zijn als er geen verhaallijnen meer lopen in de levens van de karakters, toch? Bovendien ben je na het zien van deze serie weer een paar puzzelstukjes verder met betrekking tot de aanzet tot alles: de moord op Hannah, de toenmalige vriendin van Daniel.

Conclusie over Rectify, seizoen 4

Wat Rectify zo indrukwekkend maakt, is de manier waarop al die levens met elkaar verbonden zijn. Natuurlijk volg je sommige passages los van Daniëls leven, maar uiteindelijk draait het toch allemaal om deze oud-gevangene. De manier van verfilmen is heel sober en clean. Lange pauzes en stiltes worden niet geschuwd. Is het is dan ook net of je naar een arthouse kijkt, maar dan met een vlotter Amerikaans sausje. Een actiethriller is het natuurlijk niet, maar het verhaal bevat wel genoeg vaart en ontwikkelingen om ‘m het liefst in één keer helemaal af te kijken. Door: Score: Rectify, seizoen 4 krijgt 8 van de 10 punten.