logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Laat je kaartje achter met het ultieme visitekaartje

Als ondernemer wil je graag een goede indruk achterlaten bij je potentiële klanten of opdrachtgevers. Soms gaat dat vanzelf, middels persoonlijk contact en een strak verhaal. Maar daarna? Dan wil je niet uit het beeld verdwijnen! Je moet je visitekaartje achterlaten. Hoe dan ook. Dan hebben de mensen iets concreets in handen dat ze ergens kunnen bewaren. Visitekaartjes hebben vrijwel altijd hetzelfde formaat: het formaat van een bankpasje. Dat past in een portemonnee, een organizer en in de pasjeshouder van bijvoorbeeld je smartphone of tablet. Maar hoe maak je het ultieme visitekaartje?

Laat je gegevens achter

Natuurlijk is het belangrijk dat je alle gegevens op het kaartje zet die belangrijk zijn voor de ontvanger. Dan pas kunnen ze contact met je opnemen! Niet alle gegevens zijn echter belangrijk. Je KvK-nummer of BTW-nummer, bijvoorbeeld. Als beginnend ondernemer wil je natuurlijk laten zien dat je echt een ondernemer bent, maar laat ze liever achterwege. Het is alleen maar ruis. Wat moet er wel op?

Wat moet er op een visitekaartje staan?

  • De bedrijfsnaam, inclusief het logo. Maar daar kun je mee spelen. Het logo zou je bijvoorbeeld ook op de achterkant van het kaartje kunnen drukken, met op de voorkant enkel de naam uitgeschreven.
  • Je naam. In principe je volledige naam, met eventuele titels, maar alleen je voornaam zou ook volstaan.
  • Je telefoonnummer. Eventueel zowel het vaste nummer van je bedrijf als je mobiele nummer. Ben je op het ene nummer niet bereikbaar, dan heb je altijd een back-up.
  • Je mailadres. Altijd handig om te hebben, zodat mensen je 24/7 kunnen benaderen. Het voordeel van mailen is dat er geen misverstanden kunnen ontstaan: je hebt alle afspraken zwart op wit.
  • Het adres van je website. In principe zou je die kunnen afleiden uit het mailadres, maar het staat netter om het toch te vermelden. Oh: en wel een eigen website hebben en toch een GMAIL-adres? Dat kan echt niet! Informeer dan bij je webbouwer hoe je alle mails van je domeinnaam kunt doorzetten naar je GMAIL.
  • Bedrijfsadres: dat is niet altijd noodzakelijk, maar soms wel handig. Als freelance tekstschrijver is het voor opdrachtgevers helemaal niet belangrijk op welk adres ik mijn toetsenbord heb liggen. Willen mensen regelmatig persoonlijk contact? Dan is het wel weer prettig om iemand te zoeken die in de regio actief is.
  • Je bedrijfsactiviteit. De klanten moeten wel weten waar ze je voor kunnen inschakelen! Een functietitel als ‘eigenaar’ of ‘ondernemer’ zegt niets. ‘Freelance tekstschrijver’ of simpelweg ‘Tekstschrijver’ is veel duidelijker.

Speel met het ontwerp

Spelen met je ontwerp wil niet zeggen dat je een heel frivool en kinderlijk ontwerp moet maken. Het mag wel, als het bij je organisatie past, maar de uitstraling van je kaartje en je kernactiviteit moeten wel op elkaar aansluiten. Gebruik op het kaartje je logo. Dat kan bij je adresgegevens komen staan, maar je kunt ook de achterkant van het kaartje gebruiken om het logo groot af te drukken, eventueel verwerkt in een cool of stoer ontwerp. Ook de tekst op het kaartje hoeft niet zwart-wit gedrukt te worden. Speel met kleur, voeg een lijntje toe of wissel met lettertypes. Dat maakt het kaartje interessanter om te bekijken. Op websites als Reclameland.nl kun je er ook voor kiezen om standaard ontwerpen aan de passen naar jouw wens en smaak.

Op welk materiaal laat je het visitekaartje drukken?

Tot slot is het soort papier bepalend voor de uitstraling. Je kunt kiezen voor dikker glad papier, zoals de meeste mensen doen, maar gebruik je papier met een linnen profiel of ambachtelijk kraftkarton, dan heb je weer een heel andere uitstraling. Zo kun je ook een glanzende coating laten aanbrengen, een gouden gloed of een parelmoerglans. Allemaal goede opties die je kaartje een luxe uitstraling geven en je in ieder geval doen opvallen tussen de rest.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.