Internet: we kunnen er niet meer buiten. Het eerste wat we doen als we ‘s ochtends wakker worden is kijken op onze smartphone voor berichten van vrienden, het laatste nieuws, het weer en eventuele vertragingen door files of blaadjes op de rails.
Als je een bedrijf hebt is het dus zeer belangrijk om online aanwezig te zijn, aangezien iedereen tegenwoordig eerst daar op zoek gaat naar informatie en spullen. Ben je als winkel niet voorzien van een webshop, of is je webshop niet goed ingericht, dan sta je al met 1-0 achter met concurrenten als bol.com en Zalando.
IJzersterke website
Het is dus van groot belang om te zorgen voor een website die staat als een huis. Visueel aantrekkelijk met alle informatie en/of producten helder, snel en gemakkelijk vindbaar. Technisch moet je website ook goed in elkaar zitten. Dat betekent vaststellen van zoektermen, (unieke) tekst & beeld met SEO-optimalisatie, (lokale) bedrijfsinformatie, de voorwaarden, privacy, de structuur van de pagina’s en blogs. Alles moet kloppen.
Gevonden worden in Google
Als je dat allemaal zo is dan ben je er helaas nog niet, want je moet wel gevonden kunnen worden. Als je pas naar boven komt op pagina 3 van de zoekresultaten, dan kun je het wel schudden. Stap twee is dus proberen om hoger in de zoekresultaten te komen van Google.
Check daarvoor de inhoudelijke én technische staat van de website, het linkprofiel, de backlinks, anchor-cloud, Local SEO, Google Mijn Bedrijf, Click through rate, bounce rate, terugkerende bezoekers, SEA (Google Ads) en Google Shopping.
Zorgen voor meer conversie
Gelukt? Juich vooral niet te vroeg. Je bent er namelijk nog niet. Je moet er namelijk voor zorgen dat de klanten die je website nu kunnen vinden, ook doen dat jij wil dat ze doen. Of dat nu gaat om het aanvragen van informatie of het kopen van producten; het gaat natuurlijk om de conversie.
SEO trainingen
Duizelt het je al? Je kunt natuurlijk een internetbureau inschakelen die het allemaal voor je regelt. Voor de doe-het-zelvers onder ons zijn er verschillende cursussen te volgen die je alles uitleggen over de optimalisatie van je website om hoger in Google te komen en je conversie te vergroten. Veel van die cursussen zijn behoorlijk aan de prijs. Zonde, want je kunt dat geld ook op andere manieren inzetten voor je bedrijf. Gelukkig zijn er ook goede SEO trainingen te vinden die je alles leren wat je nodig hebt voor het optimaliseren van je website, zonder dat je daar de hoofdprijs voor moet betalen. Heel fijn natuurlijk, want wat je overhoudt kun je weer in SEA steken, maar dat is weer een heel ander verhaal….