logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Zo gamen wij Nederlanders


Nederlandse game industrie groeit volgens onderzoek van PayPal en SuperData

PayPal en marktonderzoeker SuperData hebben een onderzoek gedaan naar het consumentengedrag in de gamewereld. De enquête die werd uitgevoerd in 25 landen, onthult inzichten die de toekomstige houding, gewoonten en gedrag van consumenten rond digitale commercie voorspellen, met een specifieke focus op online gamen. De resultaten wijzen op een toenemende populariteit van digitaal gamen.

Nederlandse gamers spelen dagelijks

De meeste Nederlandse gamers spelen dagelijks. Nederlandse vrouwelijke gamers spelen iets vaker, maar de speelsessies zijn korter dan die van mannen. Slechts 56% van de vrouwelijke gamers spendeert meer dan een uur aan één sessie, vergeleken met 73% van de mannelijke gamers.

Duidelijke man-vrouwverschillen bij Nederlandse gamers

Over het algemeen bestaat het Nederlandse gamepubliek voornamelijk uit mannen – slechts 32% van de gamers is vrouw. Actie en Actie-Avontuur zijn de populairste Nederlandse gamecategorieën, met games als Bayonetta, DmC en Uncharted. Deze spellen richten zich ofwel op fysieke uitdagingen – inclusief vecht- en schietspellen – of op uitdagingen die je voltooit terwijl je door een verhaal vordert. Nederlandse mannen geven de voorkeur aan schietspellen (53%) en spelen twee keer zo vaak actiegames als vrouwen (62% versus 30%), terwijl vrouwen meer geïnteresseerd zijn in puzzels (52%) en avontuurlijke spellen (49%), zoals Candy Crush, Saga en 2048.

Humor belangrijk voor jong Nederlands livestream-publiek

Ongeveer de helft van alle Nederlandse online gamers kijkt ook naar game video-content. Dit is voornamelijk populair bij jongere kijkers. Mensen tussen de 18 en 34 jaar kijken twee keer zo vaak livestreams als mensen boven de 35. De twee snelst groeiende vormen van video-inhoud voor games, gebaseerd op kijkersaantallen, zijn eSports en livestream-videocontent. Nederlandse livestreamkijkers bekijken voornamelijk content op YouTube, Facebook en Twitch. Het game videolandschap in Nederland is minder populair in vergelijking met dat van andere landen.

De populairste soorten game video-content in Nederland zijn:

1)         Humoristisch: grappige clips of montages van gameplay opgenomen door andere spelers.

2)         Walkthroughs: video’s die zijn ontworpen om spelers te helpen bij het voltooien van een game, level of side quest.

3)         ‘Let’s Play’: video’s van commentatoren die een spel spelen en hun ervaring beschrijven.

Humor lijkt daarbij voor Nederlandse gamers belangrijker dan die van internationale gamers. In andere landen zijn informatieve walkthroughs populairder dan de humoristische game videoclips.

Monetisatie van de Nederlandse game industrie

De digitale game industrie is een wereldwijd groeiende markt. De toename in populariteit draagt bij aan de stijging van game speeltijd. Nederlandse consumenten kopen gemiddeld een tot drie volledige games en extra in-game content downloads per kwartaal. De meeste van hen geven tussen de tien euro en vijftig euro uit aan volledige game downloads en tot dertig euro aan in-game content. Deze getallen liggen aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde.

Wereldwijd hebben respondenten van de enquête PayPal geselecteerd als hun favoriete betaalmethode voor gamecontent, met gebruiksgemak en snelheid als beslissende factoren. In Nederland zijn PayPal en bankoverschrijvingen de favoriete betaaloplossingen, terwijl internationaal gezien PayPal, betaalpassen en creditcards als de favoriete betaaloplossingen worden genoemd.

Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux, legt uit: “We bieden een oplossing voor zowel verkopers als consumenten binnen de game wereld. Gamers kopen momenteel via een breed aantal winkels, valuta’s en accounts – en dat blijft toenemen door de groeiende populariteit van de game industrie. De markt brengt nu 12 miljard dollar op voor PayPal wereldwijd, een stijging van meer dan 23% ten opzichte van 2017.”

Bart van Essen, verantwoordelijk voor Ajax eSports, voegt hieraan toe: “We zijn getuige van de groeiende populariteit in FIFA eSports. Dit merken wij bijvoorbeeld in de Nederlandse eDivisie, maar zien we ook op internationaal niveau. PayPal heeft een sterke positie in de gamesector weten te bemachtigen, met een grote hoeveelheid transacties. Dat maakt PayPal een herkenbaar merk in deze industrie, waar we graag mee samenwerken.”

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.