logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Van plan om zelfstandig te ondernemen? Zo maak je van jouw marketing een groot succes!

Ben je al jaren zelfstandig ondernemer of overweeg je om binnenkort een eigen bedrijf op te richten? Dan is het belangrijk om je marketing goed voor elkaar te hebben. Daarmee zorg je ervoor dat jouw bedrijf op een positieve manier opvalt in de buitenwereld. Ook webwinkels gebruiken een aantal marketing technieken om hun naamsbekendheid, het bezoekersaantal en/of de omzet te vergroten. In dit artikel vind je een aantal tips waarmee je van jouw marketingstrategie een groot succes maakt.

Zelfstandig ondernemen in Nederland

Eerst even wat cijfers over zelfstandig ondernemen in Nederland. Het aantal ZZP’ers is de afgelopen jaren sterk toegenomen in ons land.  Jaarlijks starten er tussen de 120.000 en 140.000 Nederlanders een onderneming. Inmiddels telt ons land ruim 1 miljoen ZZP’ers, zo stelt het CBS. Bij het opzetten van een eigen onderneming komt natuurlijk veel kijken. Denk bijvoorbeeld aan investeringen en het vinden van klanten. Een goede marketingstrategie helpt je om een groot klantenbestand op te bouwen. Het doel van marketing is het verkopen van zoveel mogelijk producten en diensten. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw product die een bekend merk net op de markt heeft gebracht. Een bedrijf gebruikt verschillende marketingactiviteiten om de verkoop, omzet of naamsbekendheid te vergroten.

Marketing uitbesteden

Er zijn een hoop zaken waar je aan moet denken als zelfstandig ondernemer. Wanneer je net begint kun je het beste een stappenplan voor het opzetten van een eigen bedrijf maken. Onthoud dat je niet alle taken zelf hoeft uit te voeren. Misschien laat je het bedenken en uitvoeren van een marketingstrategie liever over aan een online marketing bureau. Er werkt een ervaren team die verstand heeft van zowel optimalisatie als conversie, traffic, analytics en het binnenhalen van klanten. Dit is ideaal voor webwinkel eigenaren die dromen van meer klanten en omzet. Doorgaans brengt het beheren van een webwinkel veel werk met zich mee. Het is in dat geval verstandig om bepaalde taken uit handen te geven. Zorg wel voor een goede communicatie met het online marketingbureau, zodat aan al je wensen wordt voldaan.

Bereik je gewenste doelgroep

Natuurlijk kun je de online marketing van jouw eigen bedrijf ook in eigen handen nemen. Daarmee bespaar je op de kosten die een online marketingbureau met zich mee brengt. Voor succesvolle marketing heb je een uitgebreide strategie nodig.  Breng ten eerste je gewenste doelgroep(en) duidelijk in kaart. Welk publiek is het meest interessant voor jouw product, en hoe kun je ze het beste bereiken? Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Wat is mijn gewenste doelgroep?
  2. Welke behoeften hebben mijn potentiële klanten?
  3. Hoe zorg ik voor een sterke en langdurige relatie met mijn klanten?

Gebruik het SMART plan

Wees bij het opzetten van een marketingplan zo concreet mogelijk. Je kunt het beste het zogeheten SMART plan gebruiken. SMART is de afkorting van ‘Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden’. Aan de hand van deze punten kun je de volgende vragen beantwoorden:

  1. Wat zijn je doelstellingen?
  2. Hoe wil je deze doelstellingen realiseren?
  3. Welke marketingactiviteiten passen bij jouw gewenste doelgroep?
  4. Hoe ga je de marketingactiviteiten en doelen uitvoeren?

Breng je concurrenten in kaart

Met het SMART plan heb je een belangrijke stap gezet, maar je bent nog lang niet klaar. Het is namelijk minstens zo belangrijk dat je weet wie je concurrenten zijn. Met name bedrijven die (bijna) dezelfde producten en diensten leveren zijn belangrijk. Zet op papier wie je directe en indirecte concurrenten zijn. Breng daarnaast een bezoek aan hun website en verdiep je in hun bedrijfsstrategie. Hoe bereiken zij klanten en zijn er plus- en minpunten te bespeuren? Door dit duidelijk te krijgen ontdek je mogelijkheden om het beter te doen dan de concurrent. Wat maakt jouw product of dienst uniek en waardevol? Plaats de zogeheten ‘unique selling points’ altijd duidelijk zichtbaar op je website. Misschien staat je onderneming wel bekend om de duurzame producten die worden verkocht, of ben je trots op de uitstekende service.

Zorg voor een uitgebreide analyse

Heb je met of zonder behulp van een online marketingbureau een marketingcampagne gelanceerd? Goed gedaan, maar je kunt zeker niet rustig blijven zitten. Nu is het van belang dat je de voortgang van de campagne in de gaten houdt. Voer daarvoor een uitgebreide analyse uit. Welke marketingtechnieken slaan het beste aan en hoe kun je ze de volgende keer verbeteren? Een programma zoals Google Analytics geeft onder andere de bezoekersaantallen op je website en het aantal clicks weer. Daardoor ontdek je wel vrij snel of je marketingstrategie werkt. Elke zelfstandig ondernemer wil succesvol zijn. Door voldoende aandacht te besteden aan marketing verhoog je jouw kans op succes.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.