Gadget review: Xplora X5 Play

Smartphones en smartwatches worden steeds vroeger aan kinderen gegeven. Ben jij er nog niet aan toe om jouw kind met een telefoon onrond te laten lopen, maar vind je het wel een prettig idee dat hij (of zij) met je kan bellen als het nodig is? Dan is de Xplora X5 Play een geweldige oplossing.

Geen smartwatch

De Xplora X5 Play eigenlijk geen smartwatch, maar een smartphone in horlogeformaat, aangevuld met een GPS-tracker. Maar goed – probeer dát maar eens op een doosje te krijgen! Dit horloge beschikt dus niet over apps voor social media, games of andere fratsen. Nee, het geeft ouders of verzorgers een middel om contact op te nemen met hun kinderen, hun kinderen te laten bellen met vertrouwde contactgegevens én te kunnen zien waar ze uithangen. Er zitten toch een paar praktische functies in het horloge: een stopwatch, een alarmfunctie en een muziekspeler. De muziekspeler is wel een domper: je kunt liedjes alleen als bericht naar het horloge sturen, er is geen andere manier om er muziek op te plaatsen. Streamingdiensten zijn natuurlijk niet gekoppeld.

Veilige omgeving

Als ouder heb jij de touwtjes in handen met de Xplora X5 Play. Jij bent de personen die contactpersonen kan toevoegen aan het horloge, die kinderen kunnen bellen of SMS-en, maar ook andersom gaat die regel op: ze kunnen enkel benaderd worden doro mensen die in hun contactenlijst staan. En die is best uitgebreid, tot 50 personen kunnen worden toevoegd. Zo heb je al een deel van de ongewenste communicatiemogelijkheden afgeschermd. De smartphone werkt op een standaard NanoSim telefoonkaartje, die je als prepaid of met een klein abonnement kunt toevoegen. Je steekt het kaartje makkelijk in het horloge, waarna je hem kunt koppelen met de app op jouw smartphone of tablet.

GPS Tracker

Een andere praktische functie is de GPS-tracker, waardoor jij altijd kun zien waar jouw kind zich bevind (of nou ja – het horloge dan). Hiervoor wordt met tussenpozen een signaal verstuurd naar de app, maar je kunt ook de huidige locatie opvragen via de Xplora-app voor iOS of Android. Alle bewegingen van je kind worden gevolgd en worden als een dagschema getoond op een kaart, zodat je weet waar je kind de hele dag is geweest.

Activity tracker

Als bonus beschikt de Xplora X5 Play over een activity tracker, waarbij de stappen worden geteld. Eenmaal thuis, kunnen ze op het Xplora Goplay-platform hun prijzen innen. Voor elke 1000 stappen die worden gezet, verdient een kind een Xcoin. Deze kunnen worden bewaard en uiteindelijk worden ingewisseld voor prijzen in de Goplay-winkel. Een leuke gimmick, die sommige kinderen zeker zal motiveren om meer te bewegen.

Camera

Dat bewegen is voor de een wat makkelijker dan voor de ander. Duidelijk is dat kinderen genieten van het maken van foto’s en filmpjes. De Xplora X5 beschikt dan ook over een 2 megapixel camera, waarmee de kinderen beide kunnen doen. Zo kunnen ze filmpjes, foto’s en selfies maken. Het horloge zelf beschikt over 4GB aan interne opslag, wat voor die fotoresolutie meer dan genoeg is. De foto’s en filmpjes kunnen worden gedeeld met familieleden in de contactenlijst, maar kunnen alleen met de Xplora-app bekeken worden.

Oproepkwaliteit

Zowel de luidspreker als de microfoon op het horloge zijn degelijk. Tekst komt luid en duidelijk over, de helderheid en het volume van de speaker in het horloge zijn prima in orde, en ook de kwaliteit van de ingebouwde microfoon doet prima dienst. De batterij van het horloge gaat overigens 72 uur mee volgens Xplora, maar houdt hier rekening met 2 dagen.

Het goede doel

Xplora, producent van smartwatches voor kinderen, werkt er dagelijks aan om kinderen over de hele wereld een betere toekomst te geven. Daarom gaan zij een samenwerking aan met UNICEF Kid Power®, om kinderen die de connected horloges van het merk gebruiken te motiveren deel te nemen aan een internationale campagne. Het doel: het equivalent van tien miljoen flesjes drinkwater uitdelen aan vierduizend kinderen over de hele wereld. Meedoen is heel eenvoudig: connected horloges als de Xplora X5 Play hebben een geïntegreerde stappenteller die elke duizend stappen automatisch omzet in twee flesjes drinkwater. Op die manier kunnen kinderen over de hele wereld met hun horloge een enorme bijdrage leveren aan de gezondheid van de armste kinderen.

“Elk kind heeft het recht om op te groeien in een schone en veilige omgeving. Met de UNICEF Kid Power-campagne kunnen kinderen direct andere kinderen helpen. Tegelijkertijd spoort de campagne kinderen aan om te spelen en actiever te zijn, en draagt zo bij aan een goede gezondheid”, zegt Kristin Hellebust, CCO van Xplora.

Doel van deze campagne is om bewustwording te creëren van het belang van schoon drinkwater en om het equivalent van tien miljoen flessen te doneren, waarmee vierduizend kinderen een jaar lang schoon drinkwater hebben. Zeker tijdens de coronapandemie zagen we hoe belangrijk goede hygiëne is, die alleen mogelijk is als je toegang hebt tot schoon drinkwater.

Xplora geeft een donatie aan UNICEF, die de logistieke afhandeling op zich neemt. Er wordt een bedrag gedoneerd ter waarde van tien miljoen flessen drinkwater, oftewel: genoeg drinkwater voor vierduizend kinderen voor een heel jaar.

Voor de meest gemotiveerde kinderen geeft Xplora bovendien prijzen weg, zoals een Apple iPad, een vierde generatie Amazon Echo en een Arcade Pro Scooter.

Recensie over Xplora X5 Play

De Xplora X5 Play is een prima oplossing voor wanneer je contact wil houden met je kind, maar deze nog te jong is voor een eigen telefoon. Het bellen en gebeld worden gaat zonder problemen, maar het apparaat is (zoals de meeste horloges voor kinderen, om één of andere reden) vrij fors. Zeker voor iemand van ongeveer 10 jaar is het echt een fors blok om de arm! Prettig is dat je als ouder controle hebt over de contactenlijst en via de GPS kunt zien waar je kind is / is geweest. De activity trackingfuncties zijn een slimme toevoeging, de camera meer een gimmick. De prijs is – zeker gezien het feit dat het horloge 1 of 2 jaar gebruikt zal worden – aan de forse kant.

Xplora X5 Play
Meer weten? Klik hier.
Adviesprijs: 169.99 euro.