Gadget review: Xiaomi Smart Band 5

Fitnesstrackers zijn helemaal hip, we zien dan ook verschillende merken die instappen in deze markt van wearables. Sommige merken doen dat echter al jaren, zoals het Chinese smartphonemerk Xiaomi. Zij introduceerden een tijd terug de Xiaomi Mi Smart Band 5 – een fitnesstracker die is ontworpen om je gezondheid te volgen zonder dat je er veel geld voor hoeft uit te geven. Het biedt 24/7 activiteits- en slaapregistratie, continue hartslagmeting en de mogelijkheid om buitenactiviteiten te volgen met behulp van de GPS van je smartphone. Uiteraard beschikt de Xiaomi Smart Band 5 ook over de nodige smart features, zoals het ontvangen van meldingen van je smartphone en het bedienen van muziek of het bekijken van de weersvoorspelling.

Ontwerp

De Xiaomi Mi Smart Band 5 is heel sportief en tamelijk subtiel. Het horloge is waterdicht afgewerkt en is dan ook geschikt om mee te zwemmen of te douchen. De accu gaat een goede 14 dagen mee, wat een prettige bijkomstigheid is en een positief verschil vergeleken met de grote concurrenten als Fitbit en Samsung. De Smart Band bestaat uit een losse horlogedeel en een TPU-rubber bandje, dat je in verschillende kleuren kunt kopen. Het ontwerp is heel basic en ziet er wat goedkoop uit. Toch voelt het solide en degelijk. Het scherm van de Xiaomi Smart Band 5 is heel indrukwekkend. Je krijgt een 1,1-inch AMOLED-touchscreen met een resolutie van 126 x 294, wat ontzettend helder is. Er wordt een helderheid van maximaal 450 nits verkregen, wat voor een smartwatch ontzettend hoog is. Onder het touchscreen vind je een knop, die je gebruikt om het scherm te activeren. Op de achterkant vind je de ingebouwde hartslagmeter.

Dagelijks gebruik

Het doel van de Xiaomi Mi Smart Band 5 is dat je hem dagelijks gebruikt, de hele dag door. Normaal lopen en bewegen wordt zo bijgehouden, maar ook voor sporten kun je hem geweldig goed gebruiken. Wat de smartwatch-ervaring betreft, het is een beetje een mengelmoes van functies, die niet altijd even makkelijk te vinden zijn. Het compacte scherm is hier debet aan. Er is goed gekeken naar een goede gebruikservaring, maar de tekst en iconen zijn aan de kleine kant. Als je een beetje bekend bent met het apparaat kun je echter ook alarminstellingen vinden en een button waarmee je de camera van je smartphone bedient. Leuke elementen! Leuk detail vond ik de mogelijkheid om de uitstraling van je horloge aan te passen, met “watchfaces” die je via de winkel in de bijbehorende app kunt installeren en instellen. Vanuit de app heb je ook meer inzicht in de gegevens en welke gegevens er op je horloge worden weergegeven.

Batterijduur

Nu moet ik wel zetten dat een aantal van de extra functies de batterijduur van je Mi Band aanzienlijk zullen verkorten – tenminste, als we de waarschuwingen vanuit de app mogen geloven. Zo krijgen we de waarschuwing te zien als ik de continu hartslagmonitoring inschakel, maar ook bij het inschakelen van de slaapassistentmodus. Dat is jammer, zeker omdat juist deze functies een meerwaarde geven aan de activity tracker. De app geeft namelijk een mooie analuse van bijvoorbeeld de slaapscore, waarin de slaapkwaliteit wordt geanalyseerd en vergeleken met vergelijkbare gebruikers.

Sporten

De Mi Smart Band 5 gebruikt een ingebouwde versnellingsmeter en gyroscoopbewegingssensoren om je sportprestaties bij te houden, gecombineerd met een hartslagmeter. Er is geen ingebouwde gps, maar je hebt wel de mogelijkheid om het gps-signaal van je telefoon te gebruiken om buitenactiviteiten in kaart te brengen. Vanuit je horloge kun je de basisstatistieken bekijken, maar je kunt ook in de app kijken voor diepere statistieken. Wil je een stapje verder gaan? Dan kun je naar het trainingsscherm, waar je kunt kiezen uit 11 verschillende sportmodi. Je kunt kiezen uit hardlopen in de buitenlucht, snelwandelen, fietsen (binnen en buiten), hardlopen op een loopband, zwemmen in een zwembad, springen, crosstrainer, yoga en er is een freestyle-modus. Voor buitensporten moet je eenmalig een koppeling maken met je smartphone, waarna je een diepere analyse van je prestaties kunt verwachten.

De app

Natuurlijk heeft ook de Xiaomi Mi Smart Band 5 een begeleidende app: de Mi Fit. Daarin kun je heel wat statistieken raadplegen, je Smart Band aanpassen (de wijzerplaat aanpassen, de volgorde van de sporten veranderen, functies in- of uitschakelen). De band synchroniseerde feilloos, en ook berichten en meldingen vanaf onze iPhone werden probleemloos doorgezet naar de Smart Band. De app zelf laat overigens heel wat te wensen over qua gebruiksvriendelijkheid en overzicht. De vertalingen zijn niet bepaald spot-on, waardoor je soms moet zoeken naar de juiste locatie voor het doen van aanpassingen. Gelukkig zijn basisfuncties zoals het statusscherm goed vindbaar, waardoor je statistieken kunt inzien van bijvoorbeeld hardlopen of fietsen.

Ga direct naar Xiaomi Mi Band 5 op BOL.com.

Recensie over Xiaomi Mi Smart Band 5

Deze goedkope activity tracker voelt heel solide aan, ondanks zijn sobere en eenvoudige uitstraling. Het heeft heel wat functies in huis. Vauit de app kun je heel wat statistieken inzien, wat een mooi beeld geeft van je inspanningen. Bij mij gaf de hartslagmeter niet altijd accurate resultaten, met name tijdens het sporten was er een redelijk verschil merkbaar met een andere activity tracker. De app is een ander minpunt, deze is onoverzichtelijk en de vertaling van bepaalde termen laat zeker te wensen over.

Mi Band 5, Xiaomi
Meer weten?
Prijs: 35 euro.