Recensie: Big Eyes, een waargebeurdverhaal

big eyes BIG EYES vertelt het waargebeurde verhaal van één van de grootste kunstfraudes van de twintigste eeuw. In de jaren ‘50 en ‘60 verwerft kunstenaar Walter Keane uitzinnig veel succes met zijn schilderijen van kinderen met grote ogen. In eerste instantie zijn de schilderijen te zien in exclusieve galerieën, maar dan ontdekt Walter Keane dat ook de gewone mensen zijn schilderijen willen kopen. Hij bedenkt een briljante marketing: reproducties! De massaproductie van deze schilderijen veroorzaakt een revolutie in de commercialisering van de populaire kunst. Maar dan komt de bizarre en schokkende waarheid naar boven: Walter’s schilderijen worden niet door hem gemaakt, maar door zijn vrouw Margaret. Margaret schilderde deze bizarre portretten al jaren voordat ze Walter kende, maar kreeg geen voet aan de grond in de kunstwereld: ze was ten eerste niet zakelijk genoeg, maar aan de andere kant werden vrouwen in die tijd ook niet als volwaardig lid van de samenleving beschouwd. Toen door een toevallige gebeurtenis dacht Walter er goed aan te doen om tegen een journalist te melden dat hij de schilder was van de Big Eyes portretten. Toen dat eenmaal werd gedrukt was er eigenlijk geen weg meer terug. En daarmee kwamen eigenlijk alsmaar meer problemen aan het licht, zeker omdat Walter behoorlijk hebzuchtig blijkt te zijn en snakte naar meer geld, invloed en macht. Hij genoot van alle aandacht in de media, feestjes met beroemdheden en de alsmaar groeiende bankrekening. Daardoor zette hij Margaret steeds meer onder druk om maar te produceren. In het geheim, uiteraard. Zelfs hun dochter wist niets van de geheime samenwerking tussen vader en moeder, en wist niet beter dat vader Wolter al deze portretten schilderden. Dat hield het duo jarenlang vol, totdat Walter op een gegeven moment te onredelijk deed jegens Margaret. Dat schoot in het verkeerde keelgat en eindigde in een allesverwoestende scheiding. De verfilming van het Big Eyes-drama is een openhartige vertelling van Margaret’s ervaringen uit die periode. De kunstenares leeft immers nog, en maakt nog steeds van deze indrukwekkende portretten vol emotie. In de verfilming wankelt de personage van Walter een beetje tussen een maniakale tiran en een persiflage van een geslepen zakenman, maar waarschijnlijk is dat ook ongeveer zoals Margaret naar haar ex-man kijkt. En met Tim Burton in de regisseursstoel wordt dat alles nog even extra aangescherpt natuurlijk. De verfilming zelf steekt indrukwekkend in elkaar: de sfeer van die periode (inclusief alle stijlbepalende elementen) is tot in de puntjes uitgevoerd en maakt de film tot een interessant en onderhoudend document over een van de grotere kunst’s uit de afgelopen eeuw. Big Eyes, Lumière
Tijdsduur: 106 minuten, Speelfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray