Boek recensie: Wildernis, Jane Harper

Wildernis - Jane HarperBen jij ooit op een teambuilding geweest? Zo’n activiteit die je in eerste instantie helemaal niet ziet zitten, maar achteraf best leuk blijkt te zijn? Of dat je juist met nog meer tegenzin weer begint aan je dagelijkse werk? Het is aan de orde van de dag. Nederland is wat dat betreft nog een tikje terughoudend. In Amerika of Australië is het veel normaler om regelmatig een teambuilding-uitje te organiseren. Zo ook het bedrijf van Daniel Bailey, die zijn personeel de wildernis instuurt. Mannen en vrouwen apart, in de hoop dat ze meer tot elkaar komen. Helaas lukt dat niet helemaal: een van de vrouwen komt nooit aan op het eindpunt.

Federale politie

Natuurlijk is dat een zaak voor de politie. De federale politie, nog wel. Agent Aaron Falk wordt op de zaak gezet en probeert te achterhalen wat er is gebeurt in de Australische hooglanden. Opmerkelijk is namelijk dat Alice Russell, de vermiste vrouw, klokkenluider was bij het bedrijf. Alice was bezig met een onderzoek naar een fikse financiële fraude. Ze wist bepaalde dingen die misschien beter niet had kunnen weten! Of was het puur toeval dat ze de eindstreep niet haalde? Had het meer te maken met het feit dat het gebied waarin het uitje werd georganiseerd ooit het speelterrein was van een geduchte seriemoordenaar? Copycats genoeg!

Persoonlijke karakters

De kracht van Wildernis zit hem niet alleen in een ijzersterk plot, het zit hem ook vooral in de uitwerking van de verschillende personages in het boek. Die zijn zo uniek, zo levensecht, dat je je helemaal kunt voorstellen hoe ze zijn. En waarom zo’n teambuilding-activiteit in beginsel helemaal niet zo’n verkeerd idee was. Het botert namelijk helemaal niet tussen de vijf vrouwen. Het zijn zo’n tegenpolen van elkaar dat ze continu aan het botsen zijn. Naargelang het verhaal vordert leer je steeds meer over de vijf dames, waarbij ook Alice niet ongeschonden uit de strijd komt. Is ze wel zo aardig en voorkomend als je zou denken?

Ga direct naar Wildernis op BOL.com.

Recensie over Wildernis

Wildernis is een spannend boek vol bizarre plotwendingen. Je weet echt niet hoe het verhaal zal aflopen, telkens krijg je weer nieuwe informatie voorhanden waar je wat mee kunt. Langzaam maar zeker leer de je bedrijfscultuur wel beter kennen en ontdek je dat het alles behalve goed was. Dan is het ook niet zo vreemd dat er iemand verdwijnt op een moment dat het kan!

Wildernis,
AW Bruna, 368 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789400509740. Prijs: 19.99 euro.