Spel recensie: Watergate, White Goblin Games

Watergate sluimert door de Amerikaanse geschiedenis als één van de grootste politieke schandalen ooit. Nou ja – voor zover ze bekend zijn, tenminste. Een goed plot had het schandaal in ieder geval. Richard Nixon liet zien dat je als president ook ver kunt komen door mensenrechten aan je laars te lappen en er lustig op los te spioneren. Het spel Watergate is hierop gebaseerd en laat je de rol aannemen van ofwel Richard Nixon of de journalist die alles boven water wist te krijgen, Bob Woodward van The Washington Post.

Ouderwets onderzoek

Allereerst hulde voor de vormgeving van het spel. Dat is namelijk vormgegeven als een ouderwets prikbord, waar je in films politie-onderzoeken en journalistieke onderzoeken ziet gebeuren. Alle stukjes informatie worden met touwtjes en punaises met elkaar verbonden om een web te maken om orde in de chaos te scheppen. Ook de speelkaarten zijn leuk vormgegeven, je gaat met krantenberichten en dossiermappen aan de slag. Zelfs de handleiding is grotendeels in stijl, met een typemachine-lettertype en een oubollige jaren-70 vormgeving zit je meteen in de sfeer. Daarnaast heb je een aantal houten fiches nodig, die je in de stoffen zak steekt. Let wel: het is best een fikse handleiding met heel wat achtergrondinformatie. Bereid je voor op een flink stukje lezen!

Zo speel je het bordspel Watergate

Voor je begint met spelen, moet je bepalen wie je wil zijn: de president of de hoofdredacteur van de krant. Het doel van beide spelers is anders: Nixon wint wanneer hij vijf termijnfiches heeft bemachtigd. De journalist lijkt het eenvoudiger te hebben: die hoeft alleen maar twee informanten te koppelen aan Nixon op het prikbord. Maar schijn bedriegt! Je kunt elkaar namelijk flink dwarszitten in het spel, in plaats van te kiezen voor je eigen winstmomentje. Per ronde speel je namelijk kaarten uit je hand en probeer je op een tijdlijn bewijsmateriaal, termijnfiches of invloedsfiches naar jouw kant te krijgen. Die fiches kun je jouw kant ophalen – ben je aan het einde van de tijdlijn aan jouw kant, dan zijn ze voor jou en kun je ze inzetten. Maar trek je fiches terug die je speler graag wil hebben, dan maak je het hem knap lastig! Het spel kan dan ook vervallen tot een heen-en-weergeschuif van de fiches, wat jammer is. Let overigens goed op de bijzondere eigenschappen van iedere kaart… en gebruik die functies ten volste! Alle uitleg staat op de kaarten zelf, maar wil je meer weten of zit je in een uitzondersinssituatie, dan kun je de handleiding raadplegen. De tweede helft daarvan is gebruikt voor verdere uitleg over de kaarten. Let daarbij op dat je sommige kaarten op de aflegstapel moet leggen, terwijl andere kaarten uit het spel verdwijnen.

Ga direct naar Watergate op BOL.com.

Recensie over Watergate

Watergate is gebaseerd op het waargebeurde schandaal van Richard Nixon, waarbij spionage en afluisterpraktijken een belangrijke rol speelden. In Amerika en sommige landen is het nog altijd een hot item, in Nederland heeft het nooit heel erg gespeeld. Die beleving is echter wel van meerwaarde voor het spel, dat erg mooi is uitgewerkt. De speldynamiek is in orde, je speelt een potje meestal binnen een half uurtje uit. Daarbij ben je voor een deel strategisch bezig, maar heb je voor een groot deel ook te maken met het toeval, je mogelijkheden worden namelijk grotendeels bepaald door de kaarten die je trekt en de fiches die je uit de zak tovert.

, White Goblin Games
Genre: bordspel, Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 2 spelers. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Prijs: 26.99 euro.