logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Wat is cyberpesten?


Cyberpesten is een vorm van pesten waarbij een of meer personen digitale technologieën gebruiken om een andere persoon opzettelijk en herhaaldelijk schade toe te brengen. Cyberbullies gebruiken mobiele telefoons, computers of andere elektronische apparaten om teksten, e-mails of direct messages te versturen; plaatsen opmerkingen op sociale media of in chatrooms; of gebruiken op andere manieren privé- of openbare fora om hun slachtoffers aan te vallen. Dit onderzoek laat zien op welke platforms tieners het vaakst gepest worden, en wat voor online risico’s ze nog meer lopen.

Een van de redenen waarom cyberpesten zo vaak voorkomt onder tieners is dat cyberpesters hun identiteit online kunnen verbergen door anoniem of onder een schuilnaam te werken, zoals bij e-mail spoofing. Het slachtoffer weet misschien nooit waar het pesten vandaan komt. Cyberbullies hebben ook dag en nacht gemakkelijk en snel toegang tot online technologieën, en het bereik van deze technologieën reikt veel verder dan het schoolterrein. Bovendien zijn de cyberpesters fysiek ver verwijderd van hun slachtoffers, zodat ze de schade die ze aanrichten niet met eigen ogen kunnen zien.

Een ander probleem met cyberpesten is dat het moeilijk op te sporen is, zodat ouders, leerkrachten of andere volwassenen het niet altijd merken. Zij worden zich niet bewust van het cyberpesten tenzij het slachtoffer zich meldt, wat vanuit het oogpunt van het slachtoffer ook weer risico’s en gevolgen kan hebben.

Tactieken en bedreigingen van cyberpesters

Cyberbullies kunnen kiezen uit een groot aantal platforms om anderen lastig te vallen, te kwetsen, te bedreigen of te intimideren. Platforms als Twitter, Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat en Reddit zijn slechts enkele van de mogelijke opties. Cyberpesters kunnen ook e-mails, teksten, direct messages of online chats in populaire games zoals Roblox gebruiken om hun slachtoffers lastig te vallen, met methoden als de volgende:

  • Probeert de computer van het slachtoffer te besmetten met een virus.
  • De e-mail inbox van het slachtoffer overspoelen met berichten.
  • Berichten naar het slachtoffer sturen waarin wordt gedreigd met lichamelijk letsel of waarin wordt gesuggereerd dat het slachtoffer zelfmoord moet plegen.
  • Een website maken die het slachtoffer belachelijk maakt of geruchten of leugens over het slachtoffer verspreidt.
  • Een account aanmaken (zoals e-mail of sociale netwerken) onder de naam van het slachtoffer en vervolgens schadelijke informatie posten of versturen die het slachtoffer in een kwaad daglicht stelt of in verlegenheid brengt.
  • Inbreken op de rekening van een slachtoffer en in naam van het slachtoffer schadelijke informatie posten of versturen om het slachtoffer te beschamen of in een kwaad daglicht te stellen.
  • Een suggestieve of gênante foto of video van het slachtoffer op sociale media plaatsen, misschien met behulp van een afbeelding of video die is verkregen door het slachtoffer te misleiden.
  • Dreigen om persoonlijke informatie van een slachtoffer, zoals een sofinummer, te onthullen of daadwerkelijk te onthullen.
  • Een online aanval uitvoeren op het slachtoffer op basis van zijn of haar vermeende ras, etniciteit, religie, seksuele geaardheid, geslachtsidentiteit, inkomensklasse, leefsituatie of andere persoonlijke kenmerken of omstandigheden.

Hoewel dit gebruikelijke tactieken van cyberpesters zijn, worden dergelijke aanvallen niet automatisch aangemerkt als cyberpesten, tenzij ze herhaaldelijk en met de specifieke bedoeling schade aan te richten worden uitgevoerd. Zo wordt een eenmalige opmerking, hoe lasterlijk of kwetsend ook, niet als cyberpesten beschouwd als deze niet wordt herhaald of niet bedoeld was om schade te veroorzaken.

Gevolgen van cyberpesten

Cyberpesten kan een verwoestend en langdurig effect hebben op de slachtoffers. Volgens UNICEF kunnen cyberpesten slachtoffers fysiek, mentaal en emotioneel beïnvloeden, waardoor ze zich bang, boos, beschaamd of moe voelen of symptomen als hoofdpijn of buikpijn krijgen.

“Als je cyberpesten meemaakt, kun je je gaan schamen, nerveus, angstig en onzeker voelen over wat mensen over je zeggen of denken. Dit kan leiden tot terugtrekken uit vrienden en familie, negatieve gedachten en zelfpraat, je schuldig voelen over dingen die je wel of niet hebt gedaan, of het gevoel hebben dat je negatief wordt beoordeeld”, meldt UNICEF. “Spijbelen is een ander veelvoorkomend effect van cyberpesten en kan de geestelijke gezondheid van jongeren aantasten, die zich wenden tot middelen als alcohol en drugs of gewelddadig gedrag om met hun psychologische en fysieke pijn om te gaan.”

Cyberpesten kan er zelfs toe leiden dat mensen zich van het leven beroven. Aangezien de meeste tieners wereldwijd nu op enig moment van de dag online zijn, is de bezorgdheid over cyberpesten nog nooit zo groot geweest.

Als je ontdekt dat je slachtoffer bent van cyberpesten, kun je overwegen een of meer van de volgende stappen te nemen:

  • Beperk de tijd die je online doorbrengt.
  • Reageer niet op bedreigende of lasterlijke berichten.
  • Open nooit e-mailberichten van bronnen die je niet herkent of van bekende bronnen van ongewenste communicatie.
  • Blokkeer inkomende e-mails.
  • Wijzig je e-mailadres of mobiele telefoonnummer.

Probeer op geen enkele manier wraak te nemen. Dergelijk gedrag kan leiden tot verhoogde aanvallen of zelfs resulteren in civiele acties of strafrechtelijke aanklachten tegen jou. In sommige gevallen kan het raadzaam zijn een advocaat te raadplegen of het cyberpesten te melden bij een wetshandhavingsinstantie, vooral als er een misdrijf is gepleegd.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.