Recensie: Het bloed kruipt, Stuart Neville

het-bloed-kruipt-stuart-neville-boek-cover-9789400507203Het bloed kruipt is een langzaam sluimerende thriller. Het verhaal is als volgt. DCI Serena Flanagan was een jonge rechercheur toen ze de bekentenis opnam van Ciaran Devine. Dat ging niet zonder slag of stoot: Serena moest dagen lang inpraten op Ciaran om zijn vertrouwen te winnen. Een gevoel dat Ciaran nooit meer zal vergeten. Die aardigheid! Zelfs na al die zeven jaren is er geen dag voorbij gegaan dat Ciaran niet aan Serena heeft gedacht. Ciaran heeft de moord op zijn pleegvader bekend en is de gevangenis in gegaan. In middels is hij weer op vrije voeten, en wordt begeleid door reclasseringsamtenaar Paula Cunningham.

Serena is terug

Serena zelf is gewoon doorgegaan met haar leven. Na een tijdje verlof om te herstellen van een borstkanker-operatie is ze weer terug op haar werkplek. Daar wordt ze benaderd door de reclasseringsambtenaar – Paula vermoed dat er meer achter de hele zaak zit dan tot nu toe bekend is geweest. Het is ook zo bizar: een pleegmoeder die zelfmoord pleegt, broer Thomas die helemaal in de knoop zit (en dankzij Ciarans bekentenis een veel minder zware straf heeft gekregen) en een licht-geobsedeerde Ciaran naar Serena toe… en dan is er nog de zoon van het slachtoffer, Daniel Rolston. Het moet niet veel gekker worden!

Cold case

In Waar het bloed kruipt wordt deze Cold Case nieuw leven ingeblazen. Toch blijkt die oude zaak nog voor meer dan genoeg spanningen te zorgen, waar jij als lezer helemaal mee wordt ingezogen. De spanningsboog in het verhaal is hoog, een constante dreiging is bijna tastbaar bij het omslaan van iedere pagina. Net wanneer je een richting denkt te hebben gevonden blijkt die toch niet mogelijk te zijn. Of toch wel? Dankzij een lugubere en spannende intro, waarin de moord wordt beschreven, zit je al meteen op het puntje van je stoel. De schrijver vertelt dan ook niet alleen wat er gebeurt en in welke omgeving, maar ook hoe de personages zich voelen en hoe zij de gebeurtenissen hebben ervaren. Daardoor wordt het verhaal bijna tastbaar en veel intenser dan wanneer je een pure omschrijving voor je kiezen krijgt.

Conclusie over Waar het bloed kruipt

Een super spannende thriller met een enorm hoge spanningsboog. Het verhaal is bijzonder levendig en intens vertelt, zodat je het helemaal meeleeft. Het verhaal wordt verteld vanuit de verschillende personages, zodat je een mooi beeld krijgt van alle gebeurtenissen. Maar hoe zat het nu echt?
Door:
Score: Waar het bloed kruipt krijgt 4,7 van de 5 punten.

Waar het bloed kruipt,