Iedereen rijdt graag in een mooie, luxe auto. Een Mercedes C rijdt nu eenmaal fijner dan een oude Suzuki Swift (hoewel je met die laatste ook prima uit de voeten kunt!). Toch is dat niet altijd het geval: het prijskaartje houdt mensen meestal tegen. Waarom? Omdat auto’s in Nederland duur zijn. Een stuk duurder dan in onze buurlanden, zelfs. Een slim registratiesysteem zorgt voor een drempel voor het kopen van een auto in Duitsland of België. Maar hoe makkelijk kun je die drempel nemen? En wat zijn de voordelen van een auto importeren uit Duitsland?
Goedkoper
Ja, je leest het goed. Het allergrootste voordeel is het prijskaartje. Daar zijn we met z’n allen natuurlijk al heel gevoelig voor. Hoe goedkoper, hoe beter! In Duitsland zijn nieuwe auto’s al een stuk goedkoper dan in Nederland. Dat scheelt duizenden euro’s. Logisch dat de prijs van een occasion dan ook een stuk lager ligt dan in Nederland. Bovendien snappen ze daar dat je wil onderhandelen. Dat gaat met iets minder tegenzin dan hier in Nederland. En hoewel je invoerrechten moet betalen voor je auto op de Nederlandse wegen mag rijden, is het nog altijd slim om te kijken wat een Duitse auto importeren je zal besparen.
Meer keuze
Als je in Nederland op zoek gaat naar een auto, kom je bijna altijd dezelfde modellen tegen. Iedereen rent elkaar achterna. In Duitsland wonen veel meer mensen, die makkelijker een luxere auto kunnen kopen. En dat doen ze dan ook! Je ziet veel meer variatie in het aanbod, van stadsauto’s tot grote stationwagons en MPV’s. Geld speelt een minder grote rol, zodat ze liever kijken naar extra gebruiksgemak en coole features. Het gros van de auto’s rijdt rond met alles er op en er aan. En wanneer jij een auto importeert uit Duitsland, kun je gebruikmaken van datzelfde aanbod aan tweedehands auto’s.
Zuiniger
Zijn Duitse auto’s zuiniger dan Nederlandse? Nee, natuurlijk niet! Maar geloof het of niet: onze oosterburen zijn wel een stuk zuiniger op hun bolide dan wij. Logisch: een luxe auto zul je beter verzorgen dan een verkleurde rammelbak. Bovendien worden ze vaker onderhouden door een dealer dan in Nederland. Koop je in Duitsland een tweedehands auto? Let dan op de term Scheckheftgepflegt. Dat laat zien dat de auto door bij de dealer in onderhoud is geweest. Een andere leuke term is een Jahreswagen. Deze is heel kort gebruikt, bijvoorbeeld door een medewerker van de fabrikant. Het zijn de meest luxe uitvoeringen, heel kort gebruikt (meestal < 10.000km op de teller) en smetteloos onderhouden.
Garantie
Dat is natuurlijk wel een dingetje waar veel mensen mee zitten. Hoe zit het met de garantie? Moet je iedere keer naar Duitsland als er iets mis is met je geïmporteerde auto? Welnee, dat is nergens voor nodig. Zeker niet als je een jonger model koopt. Daar zit namelijk fabrieksgarantie op, die geldig is in heel Europa – dus ook bij de merkdealer bij jou in de buurt! Valt je auto daarbuiten? Dan krijg je nog altijd een jaar garantie van de verkoper.
Benieuwd welke kosten er komen kijken bij het importeren van een Duitse auto? Hier vind je een helder overzicht van alle importkosten.