Gadget review: Vivo Y76

Vivo is een relatieve nieuwkomer op de smartphonemarkt. Het is een dochteronderneming van BBK Electronics, die je waarschijnlijk kent van Oppo, OnePlus en Realme. Hoewel ze onder dezelfde holding vallen, ontwikkelen ze hun producten overigens los van elkaar. Wij ontvingen de Vivo Y76 5G voor een review.

Specificaties
ChipsetMediaTek Dimensity 700 5G
Beeldscherm6,58-inch IPS, 2408 x 1080, 460 nits
WerkgeheugenRAM 8 GB, 4 GB uitgebreid
BesturingssysteemOS Android 11, FunTouch OS 12
CameraHoofdcamera 50 MP f/1.8, Macro 2 MP f/2.4, Dieptesensor 2 MP f/2.4
Selfiecamera16 MP f/2.0
Opslag128 GB, uitbreidbaar via MicroSD
ConnectiviteitDual-band wifi 802.11ac, Bluetooth 5.2, USB Type-C
Accu4.100 mAh, 44 W snel opladen
Afmetingen163.8 mm x 75.0 mm x 7.8 mm, 175 gram
ExtraAan de zijkant gemonteerde vingerafdrukscanner
KleurenCosmic Aurora, Midnight space

Vormgeving

De vormgeving van de Vivo Y76 5G is best bijzonder. Hij valt op door een net andere styling dan de meeste smartphones, en dat is eigenlijk best een verademing. Het 6,58-inch grote IPS scherm is best fors. Het heeft een resolutie van 2408 x 1080 pixels en een acceptabele helderheid van 460 nits. De slanke body is afgewerkt met gladde randen en een grote camera op de achterkant. Het toestel is uitgevoerd in kunststof, het is dan ook een welkome aanvulling dat er een siliconen hoesje wordt meegeleverd. Aan de rechterzijde vind je alle bedieningselementen. Aan de onderkant vind je een 3,5mm koptelefoonaansluiting (je krijgt ook oortjes meegeleverd), de microfoon, een speaker en een USB-C oplaadpunt, waardoor je hem met de meegeleverde 44W oplader kunt snelladen.

Beeldscherm

Het 6,58-inch IPS-scherm is één van de redenen waarom dit model zo betaalbaar is geworden: Dat is namelijk minder dan veel concurrenten. De kleur is wat afwijkend, het ziet er wat onverzadigd en soms zelfs wat flets af. Dankzij de 420 nits kun je hem gebruiken in zonlicht, maar het is een beetje behelpen. De resolutie is minder dan veel concurrenten, maar nog altijd prima in orde. De scherpte van smartphoneschermen is in mijn ogen iets wat je alleen merkt als je twee toestellen naast elkaar vergelijkt. Tof als het er is, maar geen dealbreaker.

Software

De Y76 5G gebruikt Android 11 als besturingssysteem, maar legt daar een eigen Funtouch OS 12 overheen. Daardoor krijg je nieuwe widgets, albumhoogtepunten op het startscherm en een nieuwe rasterlay-out voor multitasking een betere multitasking. Daarnaast kun je nog altijd gebruikmaken van de standaard Androidfuncties, waardoor het een praktische aanvulling is op de basis. Misschien kost het even wat gewenning, maar dat zal van korte duur zijn. Wij hebben in ieder geval weinig bloat gespot in de functies en waren er prima tevreden over.

Camera’s

De grote strook op de achterkant van de camera herbergt drie camera’s: een 50 MP f/1.8 hoofdlens, een 2 MP f/2.4 macro-lens en een 2 MP f/2.4 dieptesensor. Het draait hier dus vooral om de hoofdcamera, de andere twee zijn simpel noviteiten of bieden nevenfuncties. De hoofdcamera maakt overigens standaard 12,5 megapixel foto’s, voor de 50 megapixel kwaliteit moet je een speciale modus activeren. De foto’s zelf hebben een prima scherpte, maar missen wat overtuiging in de kleur. Aan de andere kant: beter een neutrale foto dan een overbewerkte, en die neutrale kwaliteit heeft de camera zeker. Het is jammer dat er geen groothoeklens of juist een telelens aanwezig is, dat zou hem een stapje hoger op de smartphoneladder zetten. Je kunt filmen in maximaal 1080p met 60 fps, met stabilisatie. Aan de voorkant vind je een 16 megapixel selfiecamera. Deze presteert netjes, met natuurlijk ogende huidtinten. Ook hier is de kleurverzadiging wat laag, maar merkten we ook vrij snel een korrel in omgevingen met matig licht.

Prestaties

Het hart van de Vivo Y765G is een MediaTek Dimensity 700 5G. Dit is een prima chipset voor midrange-apparaten, waar je goed mee uit de voeten zult kunnen. De algehele prestaties zijn wat u zou verwachten: minimale vertraging en haperingen bij zowel normaal als relatief zwaar gebruik. Dat houdt overigens niet in dat je zware games kunt spelen! De accu van 4100 mAh levert prima prestaties, genoeg voor een gemiddelde dag gebruik (en ja, dan kijk je ook even wat Netflix en beluister je muziek). Het lijkt misschien een magere accu, maar onthoud dat het de combinatie van processor en beeldscherm is die de levensduur van zo’n batterij het meest bepalen.

Ga direct naar Vivo Y76 op BOL.com.

Recensie over Vivo Y76

De vivo Y76 5G bied meer dan genoeg waar voor zijn geld, maar is nergens echt een uitschieter in. Dit is een echt middenmootmodel. Het scherm is prima met een goede resolutie. Ook de prestaties zijn solide voor normaal gebruik. Minpunten zijn de verversingssnelheid van slechts 60 Hz en de enkele luidspreker aan de onderkant. Positieve uitschieters zijn de hoofdcamera, die heel nette prestaties neerzet en ook de accuduur is dik in orde.

Vivo Y76
Meer weten? Klik hier.
Adviesprijs: 299 euro.