logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Verwen je klanten en opdrachtgevers met toffe goodies

rahul-bhogal-lihCTIOP28U-unsplash

Als ondernemer weet je als geen ander dat je opdrachtgevers, samenwerkingspartners en klanten moet respecteren en waarderen. Je kunt niet zonder elkaar! Iedereen is een schakel in een groter geheel. Om je waardering uit te spreken, is het helemaal niet vreemd om de ander soms een cadeautje te geven. Een relatiegeschenk. Maar hoe zorg je voor een onvergetelijke indruk? Door een tof relatiegeschenk met logo!

Behoud je bestaande klanten

In ons dorp heb je nog heel wat kleine zelfstandigen in het centrum zitten. Een kaasboer, bakker, groenteman en visboer zitten nog gewoon in ons dorp. Als je daar komt, krijg je af en toe iets extra’s in de tas gestopt. Gewoon, omdat ze waarderen dat je klant bent. Maar er zit meer achter dan alleen die dankbaarheid. Het is namelijk veel efficiënter om je bestaande klanten te behouden dan om nieuwe te werven. En heb je tevreden klanten, dan zullen ze je zonder aarzelen noemen als jouw type onderneming of product ter sprake komt! Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het 5x zoveel geld kost om nieuwe klanten te werven dan om bestaande klanten te behouden. En dan hebben we het nog niet over de tijdsinvestering: nieuwe klanten moet je wegwijs maken met jouw werkwijze en producten, jouw voorwaarden en jouw stijl. Bestaande klanten zijn daarmee bekend en kennen het klappen van de zweep. Veel prettiger dus om mee samen te werken!

Denk na over de relatie met jouw onderneming

annie-le-t38i1u2Exnk-unsplash

Je kunt met een relatiegeschenk natuurlijk voor veilig gaan en een pen of USB-stick geven met jouw logo erop. Maar is dat wel relevant voor je onderneming? Ikzelf gebruik bar weinig pennen, maar als schrijver is het wel een geschikt relatiegeschenk (zeker als het een beetje een fancy pen is, waarmee je gezien mag worden). Voor een kaasboer is een pen bijvoorbeeld niet echt relevant. Die zou een leuke zet doen met een kaasrasp, kaasplank of zelfs een boter-kaas-en-eieren. Grafisch ontwerpers kunnen op hun beurt weer de blits maken met een toffe tas of een mok met een stoere print erop. Heb je een webshop? Denk dan eens aan rugzakjes bedrukken om je producten in te pakken voor je ze verstuurt!

Bruikbaarheid

Denk ook na over de bruikbaarheid van je relatiegeschenk. Het is makkelijk om leuke producten te vinden, maar van sommige producten weet je dat ze direct in een la (of nog erger: een prullenbak) verdwijnen. USB-sticks met weinig opslagcapaciteit of pennen die slecht schrijven zijn daar een goed voorbeeld van. Zonde van de investering! Deel je daarentegen mooie of praktische producten uit, dan zullen je relaties dat zeker waarderen en gebruiken. Let dus op de bruikbaarheid, maar ook zeker de kwaliteit van je relatiegeschenken. Zo heb je niet alleen tevreden connecties, maar komt jouw bedrijfsnaam misschien her en der in beeld.

Logo… of niet?

Je moet ook bedenken of de ontvanger groot met jouw logo wil rondlopen. Als ik kijk naar de tas hierboven, is de kans klein dat hij heel actief gebruikt wordt als er alleen je bedrijfslogo op staat. Maak je een toffe print met een illustratie of zelfs een quote, met daaronder klein jouw bedrijfsnaam of logo, dan is die kans veel groter dat het product ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Natuurlijk mag je jouw logo op relatiegeschenken drukken, maar je bedrijfsnaam of web-adres kan ook een prima alternatief zijn, als dat mooier uitkomt. Mensen die met mij samenwerken weten bijvoorbeeld dat ik zo’n beetje leef op koffie. Een mok met een citaat als ‘Coffee makes the world go ‘round’ met als onderschrift Dennis, CooleSuggesties.nl zou een coole suggestie zijn voor deze website! 

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.