Kopen, leasen, delen? Nieuw of tweedehands? Benzine, diesel, elektrisch? Wie een auto wil rijden en niet te veel wil uitgeven, heeft aardig wat rekensommen te maken. Wie na 1 juli een nieuwe of tweedehands elektrische auto aanschaft, krijgt duizenden euro’s subsidie.
Kosten
Een tweedehands auto is uiteraard goedkoper dan een nieuwe. Bijvoorbeeld een nieuwe Volkswagen Polo, het meest verkochte model in een populaire prijsklasse. Die kost nieuw ongeveer 22.000 euro, wat inclusief alle kosten neerkomt op 445 euro per maand zonder financiering. Bij die kosten zijn de wegenbelasting en de afschrijving meegenomen. De auto heeft namelijk een geleidelijke waardevermindering over een periode van vijf jaar. Voor een gebruikte Polo bedraagt het maandbedrag 353 euro, waarbij de aanschafkosten ongeveer 10.000 euro bedragen.
Lenen
Als je moet lenen om een auto te kopen, ben je natuurlijk duurder uit. In het voorbeeld betaal je voor de Volkswagen Polo all-in dan 499 euro per maand, ruim 50 euro meer dan wanneer je de aankoopprijs zelf betaalt. Hierbij is uitgegaan van een financiering van 90 procent van de aankoopprijs, tegen 6,4 procent rente. De maandelijkse afloskosten komen nog boven op het genoemd bedrag.
Lening kosten
Het loont de moeite om diverse aanbieders te bekijken voor een persoonlijke autolening. Let niet alleen op het rentepercentage, maar bekijk ook de kosten voor een persoonlijke lening en de voorwaarden zoals de mogelijkheid van vervroegd aflossen en/of een overlijdensverzekering. De gemiddelde looptijd van een autofinanciering is drie tot vijf jaar.
Diesel
Een diesel klinkt goedkoop, maar door de hogere aankoopbelasting is een diesel duurder in aanschaf dan het benzinemodel. Daar komt bij dat de waarde van dieselauto’s sneller afneemt, door het slechte imago en de maatregelen tegen vervuilende auto’s. De maandelijkse afschrijving is daardoor hoger. Dat geldt ook voor de verzekeringskosten en de wegenbelasting, die pakken samen zowat dubbel zo hoog uit als bij het benzinemodel. Daar staat tegenover dat de brandstof bijna een derde goedkoper is. Dit voordeel werkt alleen als je veel kilometers maakt. Voor de bescheiden rijder zijn de kosten hoger dan het voordeel bij de pomp.
Elektrische auto’s worden steeds aantrekkelijker. Voor ongeveer 22.000 euro heb je er tegenwoordig al één en de overheid stimuleert zo’n aankoop. Je betaalt geen aankoopbelasting en er is geen wegenbelasting waardoor de maandelijkse vaste kosten ongeveer de helft bedragen van de kosten voor de benzineauto. Ook voor een elektrische occasion of private leaseauto krijg je subsidie.