Vermist vertelt het onzekere verhaal over een mysterieuze verdwijning

vermist-ellen-de-vriend-boek-cover-9789045209876

Elk jaar raken circa 40.000 mensen in Nederland vermist. Gemiddeld 14 daarvan komen nooit meer terug… dat is het gegeven waarop de thriller Vermist is gebaseerd. Je volgt daarbij de zoektocht van de knappe journaliste Karen, die gelukkig is getrouwd met Joost Roelink. Uit een eerder huwelijk heeft Karen een dochter, Melissa. Samen hebben ze het prima voor elkaar, met alle luxe die je tegenwoordig kunt verwachten om hen heen. Dat ook best confronterend wordt omschreven overigens. Maar dan gebeurt het: Joost, die zijn eigen rijschool heeft, verdwijnt ineens! Hij is spoorloos verdwenen. Zijn auto wordt teruggevonden bij een plek waar mensen vaak zelfmoord plegen, maar van Joost zelf is geen teken te bekennen.

Rustige politie

Karen komt al snel in een spiraal van onzekerheid en onrust. De politie wijst haar verzoeken regelmatig af. Mannen verdwijnen nu eenmaal een paar dagen, en duiken blijkbaar meestal na een dag of twee a drie weer op. Daar doet de politie een beetje luchtig over, of in ieder geval in dit boek. Na verloop van tijd besluit Karen zelf op onderzoek uit te gaan om uit te zoeken wat er met Joost is gebeurt. Karen ondervindt ondertussen dat een vermissing niet alleen een emotionele nachtmerrie is, maar ook een financiële angstdroom. De zorgen en slapeloze nachten beginnen langzaam hun tol te eisen. Tot Karen een telefoontje krijgt van een onbekende, die beweert dat hij Joost heeft gezien. Levend!

Speuren naar de waarheid

Op dat moment lees je niet alleen het verhaal van Karen, maar ook van de jonge Sanne. Hun levens komen later in het boek bij elkaar. In een spannende finale waarin alles bij elkaar komt en tot een knallende finale wordt gebracht lees je ook waarom Joost verdwenen is en wat de toedracht is van zijn misstappen in het leven. Vermist is een spannend boek, dat alle facetten van een dergelijk misdrijf behandelt – van de onzekerheid tot onbegrip, van de waarheid tot zoete wraak. Ellen de Vriend weet dit alles goed te verwoorden, van de ietwat kneuterige yuppie-situatie in het begin tot de felle strijd die uiteindelijk geleverd wordt. In het verhaal zitten een paar verrassende wendingen die het plezierig maken om te lezen. Het is vlot geschreven en leest prima weg op een verloren moment.

Vermist, Ellen de Vriend
Karakter Uitgevers, 308 pagina’s, paperback.
Prijs: 15 euro. ISBN: 9789045209876