logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Veilig op de werkvloer met een BHV app


Ieder bedrijf dat mensen in vast dienstverband heeft, is verplicht om minstens één bedrijfshulpverlener (BHV-er) op de werkvloer te hebben. Zo’n BHV-er moet opgeleid zijn om te handelen in het geval van een bedrijfsongeval. Daar valt natuurlijk EHBO onder, maar hij of zij moet ook in staat zijn om het bedrijf snel en veilig te ontruimen in geval van brand of andere gevaarlijke situaties. In die situaties is een snelle communicatie van wezenlijk belang. Goede hulpmiddelen kunnen hierbij het verschil maken. Wat dacht je van een BHV-app?

BHV app

Het probleem bij ongelukken is dat er eigenlijk automatisch een chaotische situatie ontstaat. Het is best lastig om binnen een paar seconden te bepalen wie je moet bereiken en op welke manier. De kans bestaat – zeker bij grotere bedrijven – dat je iemand belt die helemaal niet op locatie aanwezig is. En dan? De volgende bellen? Daar gaan je kostbare eerste minuten! Of moet er iemand het kantoor of de werkplaats rondrennen, op zoek naar de bedrijfshulpverlener? Wat structuur is welkom in een situatie als dit.

Makkelijk organiseren van BHV

Gelukkig is daar een app voor. BHVpieper is een dashboard voor bedrijfshulpverleners. Iedere werknemer installeert de app op zijn smartphone, waarbij de bedrijfshulpverleners natuurlijk een rol als BHV-er krijgen toebedeeld. In de app kan worden aangegeven wie er op dat moment aanwezig is, maar de app kan via de GPS-signalen ook zien wie er het dichtstbij is. Wanneer er een probleem is, kunnen werknemers gebruikmaken van de app om hulp in te roepen. Dat signaaltje gaat dan automatisch naar alle beschikbare BHV-ers, die zo direct actie kunnen ondernemen. Dat scheelt dus een belronde, maar via de app kunnen de BHV-ers onderling ook met elkaar communiceren. Wie gaat er op af? Zijn er hulpdiensten van buitenaf nodig?

Extra functies

Natuurlijk kan het altijd makkelijker en uitgebreider. De aan- en afwezigheid van BHV-ers kan worden bepaald aan de hand van een gps-zone, zodat de app automatisch registreert of een BHV-er aanwezig is. Natuurlijk kan een bedrijfshulpverlener ook zelf aangeven in de BHVpieper-app of hij aanwezig is of niet. Naast meldingen via smartphones kunnen er ook alarmknoppen worden gebruikt, waarbij er voorgeprogrammeerde boodschappen worden gegeven. Zo kun je knoppen instellen voor een ongeluk, maar ook voor brand. Zo kan er snel en zonder tussenkomst van een smartphone alarmboodschappen worden verzonden.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.