Spel recensie: Unstable Unicorns, Asmodee

Van de makers van Exploding Kittens komt Unstable Unicorns, waarbij niet een kluwe kittens de hoofdrol speelt, maar een horde bizarre eenhoorns. Schattigheid alom, maar wel met een heel dikke knipoog. Waar Exploding Kittens vooral draaide om een flinke dosis geluk (of pech, afhankelijk van waar je zit), gaat het bij Unstable Unicorns juist meer om strategie. Lukt het jou om als eerste een leger van zeven eenhoorns bij elkaar te sprokkelen?

De spelregels van Unstable Unicorns

Net als Exploding Kittens, straalt Unstable Unicorns door de eenvoudige set regels. Alle uitzonderingen en acties staan duidelijk vermeld op de kaarten, wat het lekker makkelijk maakt om mee aan de slag te gaan! Iedere speler begint met een baby-eenhoorn (die vormen een aparte stapel) en 5 kaarten van de algemene stapel. Daar zitten actiekaarten tussen, maar ook eenhoorns in alle soorten en maten. Ben jij aan de beurt? Dan mag je de volgende stappen uitvoeren.

• Op sommige kaarten staat de tekst: “Als deze kaart aan het begin van je beurt in jouw Stal ligt..”. Welnu: dit is het begin van je beurt. Tijd voor actie!
  • Daarna trek je een kaart van een trekstapel.
  • Vervolgens kom je in de actiefase. Daarin mag je één kaart spelen die je op hand hebt, maar je mag er ook voor kiezen om nog een kaart te pakken van de stapel. En ja, een Eenhoornkaart in je Stal leggen telt ook als een kaart spelen! Let goed op de tekst van de kaart. Soms staat er bij eenhoorns een actie die je mag uitvoeren zodra deze in jouw Stal komt. Die actie voer je ook uit als je een eenhoorn steel van je tegenspelers.
  • Tot slot leg je kaarten af, voor het geval je meer dan 7 kaarten op handen hebt. Dat is bij ons trouwens nog nooit voorgekomen, maar je weet maar nooit.

Lezen en uitvoeren

Unstable Unicorns is een kwestie van lezen en interpreteren. Let goed op de manier waarop iets geschreven is. Het spel leunt nogal op termen die iets betekenen. Afleggen wil bijvoorbeeld zeggen dat je een kaart van jezelf op de aflegstapel moet leggen, Vernietigen laat je een kaart van een tegenspeler op de aflegstapel leggen. Ook bij het stelen, vernietigen of op hand laten nemen van een Eenhoorn van je tegenstander is het belangrijk dat je weet welke eigenschappen die eenhoorns hebben. Je zou dan de teksten moeten lezen die op de kaarten staan. Dat was regelmatig een factor die het tempo uit het spel haalt. Je wil natuurlijk wel dat je tegenstanders zoveel mogelijk hinder ondervinden van jou actie (of het meest voordeel voor jou!)

Pesten en hinderen

Naast het verzamelen van eenhoorns voor je eigen Stal bestaat Unstable Unicorns dan ook voor een groot deel het hinderen van je tegenstanders. Dat kan met eenmalige acties, zoals het stelen van een eenhoorn of het vernietigen van een kaart, maar je kunt ook langdurige hinder introduceren door het spelen van een Negatief-Effectkaart, die je bij alle spelers mag neerleggen. Die kaart doet zijn werk keer op keer… en kan echt heel vervelend zijn! Naast kaarten met een negatief effect zijn er ook kaarten met een langdurig positief effect, die je bij jouw eigen Stal kunt neerleggen. Ze tellen niet mee als eenhoorn, maar kunnen de dieren in jouw stal wel beschermen.

Ga direct naar Unstable Unicorns op BOL.com.

Recensie over Unstable Unicorns

Unstable Unicorns is een strategisch kaartspel met een hilarische en absurde insteek. Eenhoorns in de aanval – dat is natuurlijk al een vreemde gewaarwording. De tekeningen op de kaarten hebben een hoger aaibaarheidsgehalte dan de tekeningen op de kaarten van Exploding Kittens, hoe explosief de effecten van de eenhoornkaarten ook mogen zijn. De kawaii-stijl past bijzonder goed bij de uitwerking van dit spel. Nadeel: het is veel leeswerk, ook als de kaarten al op tafel liggen. En dat kan de vaart soms uit het spel halen, zeker als je niet weet wie je het meest wil hinderen en je het optimale uit jouw kaarten wil halen.

Titel: Unstable Unicorns
Uitgever: Asmodee
Genre: kaartspel