Boek recensie: Ukelele voor dummies, Alistair Wood

De Ukelele is echt een onderschat instrument. Ja, het heeft vier snaren minder dan een gitaar, maar het is net zo leuk en – zoek maar eens op Youtube – je kunt er bijna net zo veel mee. Het leuke is dat het instrument bovendien een stuk makkelijker onder de knie te krijgen is, mits je de juiste akkoorden weet te raken. Ukelele voor Dummies gaat je daarbij helpen.

Voorbij het gewone

Normaal gesproken zou je bij het leren van een nieuwe instrument beginnen met de basisakkoorden, C – G – Am – D, maar Alistair Wood gooit het met Ukelele voor Dummies over een andere boeg en brengt eerst wat andere akkoorden in het spel. Ja, je leert natuurlijk al die basisakkoorden in het eerste hoofdstuk, maar niet voor je ook de G7 en E7 hebt leren spelen. Daarmee is de toon van dit boek ook wel gezet. Het stimuleert je namelijk om meer te spelen dan alleen die vier akkoorden. Op de Ukelele kun je namelijk ook rock, jazz, blues en reggae spelen… en je gaat het allemaal zelf doen. hoe gaaf is dat?

Muziek maken

In Ukelele voor Dummies leer je niet alleen hoe je liedjes speelt vanaf papier, maar ook op welke manieren je ze het beste kunt laten horen. Je leert een aantal standaard overgangen en riffs, een aantal bijzondere manieren om je akkoordenschema’s uit te breiden met verschillende manieren van strummen en tokkelen, om af en toe een stukje solo mee te spelen en daarmee je spel een extra dimensie te geven. Maar: alles op zijn gemakje, want zoals ieder instrument is ook de ukelele een kwestie van oefenen en geduld hebben!

Van kopen tot onderhouden

Eigenlijk zou je dit boek al moeten kopen voor je een ukelele aanschaft. Je krijgt namelijk heel wat tips en adviezen over het kopen van de beste ukele voor jou doel en voor jou als persoon. Je leert over het soort ukelele, van welke materialen ze gemaakt moeten worden, welke accessoires handig zijn en welke onmisbaar… en natuurlijk ook hoe je ze onderhoud wanneer je ‘m in huis hebt. Hoe je de ukele stemt, hoe je snaren vervangt en hoe je ervoor zorgt dat jouw uke als een Hawaiaans nachtegaaltje blijft klinken.

Recensie over Ukelele voor Dummies

Ukelele voor Dummies is perfect voor iedereen die er aan denkt om ukelele te leren spelen. Het is een heerlijke basis voor een beter muziekspel. De klanken en tonen zijn bijzonder en goed gekozen. Ik ken weinig cursussen die je richting de Jazz of Rock sturen met een ukelele! Dankzij de tips en trucs in dit boekje wordt je al snel een betere speler en zul je met meer zelfvertrouwen je favoriete instrument tevoorschijn toveren.

Titel: Ukelele voor Dummies
Uitgever: BBNC
Aantal pagina’s: 328