Spel recensie: Ubongo Junior

Ubongo is een heerlijke reeks spellen waarbij het vooral gaat om logisch nadenken en ruimtelijk inzicht. Dat er verschillende versies zijn ontwikkeld, voor verschillende doelgroepen, is helemaal niet zo vreemd. Het is juist geweldig dat het mogelijk is! Wij gingen aan de slag met Ubongo Junior, voor kinderen vanaf ongeveer 5 jaar. Het spel is te spelen van 1-4 spelers en duurt met zijn 20 minuten speeltijd relatief kort: een mooie tijd voor deze doelgroep!

Hoe speel je Ubongo Junior?

in de doos vind je een aantal puzzelborden en een heleboel kartonnen figuurtjes met vrolijke dieren erop. Die figuurtjes kan ik het beste omschrijven als Tetrisblokjes – ik denk dat je dan precies weet wat ik bedoel. Iedere speler krijgt 7 puzzelborden voor zijn neus. Die hebben een makkelijke kant (groen) en een moeilijkere kant (geel). Vervolgens mag iedere speler 9 figuurtjes uit de zak pakken. Daarmee moet zodadelijk het puzzelbord gevuld worden. En wel zo snel mogelijk, want je moet de puzzel opgelost hebben voordat de zandloper leeg is! Om de spelers te helpen, staan op iedere puzzelkaart de benodigde puzzeltegels vermeld.

De puntentelling van Ubongo Junior

Wanneer je als eerste de puzzel hebt voltooid, roep je Ubongo! Die speler mag vervolgens evenveel stenen uit de zak halen als er spelers zijn. De tweede speler krijgt er eentje minder. De eventuele derde speler weer eentje minder, net als de eventuele vierde speler. Maar let op: als de zandloper is afgelopen, mogen er geen stenen meer gepakt worden. Je moet de puzzel dus wel binnen de tijd oplossen! De persoon met de meeste stenen aan het einde van de spelrondes (in principe zeven, maar je kunt ook eerder stoppen) is de winnaar van het spel!

Ga direct naar Ubongo Junior op BOL.com.

Recensie over Ubongo Junior

Puzzelen is voor jong en oud – dat blijkt wel uit het spel Ubongo. Het vrolijk vormgegeven spel heeft niets te maken met tellen, rekenen of andere elementen waar je een bepaalde kennis voor nodig hebt. Het gaat simpelweg om inzicht dat je kunt ontwikkelen en trainen. Puzzelen geblazen dus, met de vrolijke stenen! Pluspunt is dat alle spelers die de puzzels opgelost krijgen een beloning ontvangen. Lukt het niet, dan vis je buiten het net. In je eentje is het spel ook goed te spelen, je hebt dan een race tegen de klok.

, White Goblin Games
Genre: strategisch spel, Tijdsduur: 20 minuten.
Voor 1 – 4 spelers. Leeftijd: vanaf 5 jaar. Prijs: 19.95 euro.