Als er iets in de wereld gebeurt, vindt dit plaats op Twitter. Via het platform komen mensen met elkaar in contact en krijgen ze de mogelijkheid om hun stem te laten horen aan miljoenen anderen. De afgelopen jaren hebben hashtags er onder andere voor gezorgd dat belangrijke gesprekken op gang gebracht werden en soms zelfs de wereld veranderden. Tegelijkertijd zorgen hashtags er ook dagelijks voor dat mensen met gedeelde passies met elkaar in contact te komen, en dat grappige content makkelijk te delen is en razendsnel miljoenen mensen bereikt.
Vandaag viert Twitter de 12de verjaardag van de hashtag, ook wel bekend als #HashtagDay. Om dit te vieren heeft het platform een aantal belangrijke Nederlandse hashtags* van dit eerste halfjaar onder elkaar gezet. Opvallend is dat #vacature weer in het rijtje staat. Hieruit kunnen we concluderen dat Twitter nog steeds een belangrijke rol speelt voor werkzoekende en werkgevende gebruikers. #bts en #rt blijven ook populair.
- #vacature
- #bts
- #rt
- #fvd
- #ajax
- #Amsterdam
- #Rotterdam
- #F1
- #Brexit
- #eurovision
Er is meer dan genoeg opzienbarend nieuws geweest in het afgelopen halfjaar. We hebben twee opvallende hashtags voor je op een rijtje gezet. De rest bewaren we voor einde 2019!
#PietPaulusma
23 jaar lang was Piet Paulusma dé weerman van SBS6, afgelopen februari werd het contract van de weerman niet hernieuwd. De zender wilde namelijk hun weervoorziening op een andere manier inrichten. Van de karakteristieke ‘oant moarn’ tot aan zijn warme uitstraling; televisiekijkend Nederland was fan. Op Twitter stroomden de steunbetuigingen binnen en veel kijkers wilden dat hij bleef. Het mocht helaas niet baten… Maar het schijnt dat de weerman inmiddels in gesprek is met Omroep Max.
#Klimaatspijbelaars
Leerlingen van over heel de wereld maakten in maart dit jaar een grote vuist tegen de politiek door een dag te spijbelen van school. Zo probeerden de #klimaatspijbelaars anderen bewust te laten worden van de opwarming van de aarde en de gevolgen van deze klimaatverandering. Deze generatie is niet alleen maatschappelijk bewust, maar wist hun boodschap ook nog eens op een creatieve manier te verwoorden. Een trending hashtag was direct geboren.
#twitterspreuken
Naast het supporten van mensen, goede doelen en ga zo maar door leent Twitter zich ook als grappig platform. Zo gingen gebruikers deze week helemaal los via de hashtag #twitterspreuken. De bedoeling is om iets grappigs te maken van standaard Nederlandse gezegdes. Voor je het wist, was het hek van de dam.
Klik hier voor een mooie verzameling #Twitterspreuken!
Geschiedenis van de hashtag
Op 23 augustus 2007 werd de hashtag geboren op Twitter. In de afgelopen 12 jaar is de hashtag uitgegroeid van een manier om tweets te categoriseren of te ’taggen’, naar iets dat onderdeel is geworden van ons dagelijks leven. Het heeft de aard van online communiceren met elkaar veranderd en is een van de meest invloedrijke symbolen van het digitale tijdperk geworden.
Vandaag, op 23 augustus, 12 jaar geleden gebruikte Chris Messina @chrismessina de hashtag #barcamp in zijn Tweet en werd de eerste hashtag op Twitter geboren.
Memorabele hashtags uit de afgelopen 12 jaar
In twaalf jaar tijd zijn er zo ontzettend veel hashtags verstuurd. Onder al deze hashtags zitten ook veel pareltjes die je wellicht al vergeten was. Twitter heeft een aantal bijzondere op een rijtje gezet:
#lakaan
Deze terugblik zou niet compleet zijn zonder de grootste kleine man van Nederland van 2017. De 6-jarige Tijn uit het Brabantse dorpje Hapert baarde eind 2016 opzien met zijn nagellak-actie tijdens @SeriousRequest, waarmee hij miljoenen euro’s wist op te halen voor het Rode Kruis. Hij wist met zijn goedheid heel Nederland in actie te krijgen voor het goede doel: het terugdringen van hoge sterfte door longontsteking in Afrika. In 2017 kreeg de actie een vervolg met de speciale nagellaklijn LAK. Helaas is Tijn op 7 juli 2017 overleden aan de gevolgen van hersenstamkanker.
#saafie
Jordi van de Bovenkamp riep in 2015 zijn volgers op een ‘saaifie’ te maken, oftewel een selfie terwijl je je verveeld. Nederland bleek een nogal saai land, want binnen no time werd de hashtag trending. Honderden mensen deelden een #saafie tijdens het uitlaten van de hond, op vakantie, in de trein en tijdens het shoppen.
#FreeHermien
Eind 2017 ontsnapte de inmiddels beruchte koe Hermien samen met handlanger Zus uit de veewagen op weg naar het slachthuis. Wat volgde was een twee maanden durende klopjacht die de gemoederen in de media en de Twitter-community bezig hield. Kopstuk Hermien was voor even meest bekende voortvluchtige van Nederland. Op Twitter waren de laatste ontwikkelingen te volgen met #FreeHermien, bedacht door steunbetuigers. De hashtag was uiteindelijk wekenlang trending en Hermien de koe ging de hele wereld over. En mocht je je afvragen hoe het nu met de rebelse koe gaat en haar partner-in-crime gaat? Het duo geniet optimaal van de herfst van hun leven in een koeienrusthuis in Friesland.
#zomerstars
Twitter is the place to be voor spelletjes, echt waar. Elke maand zie je weer nieuwe woordgrappen voorbij komen. Neem bijvoorbeeld die ene keer toen #zomerstars trending was. De bedoeling was om de zomer te mixen met artiesten via de hashtag #zomerstars. Twitter ging los! Van Ron Zonnebrandsteder tot aan Guus Zeemeeuwis, niks was te gek.