Boek recensie: Twin Crowns, Catherine Doyle en Katherine Webber

Catherine Doyle en Katherine Webber hebben met Twin Crowns een spannende, grappige en vooral tot-de-verbeelding sprekende young adult fantasy geschreven. Het boek gaat over een tweeling: de twee prinsessen zijn na de geboorte uit elkaar gehaald en ontdekken jaren later dat ze onderdeel zijn van een tweeling… waarbij slechts één van hen recht heeft op de kroon. Maar zal het de prinses worden die is opgegroeid in het beschermde kasteel, of de zus die getraind is door een heksenkring?

Nieuwe werelden

Het mag duidelijk zijn dat beide meiden een nieuwe wereld ontdekken, en daar zit hem ook wel de kracht en dynamiek van het verhaal. Het blijft namelijk prettig vermaak om mensen te zien stuntelen in een voor hen nieuwe omgeving, waarbij ze zich in dit geval telkens afvragen hoe ze hun vreselijke vijanden (dus niet alleen hun eigen zus) uit de weg kunnen ruimen. In dit geval draait het om prinses Rose, troonopvolgster van Eana, en haar tweelingzus Wren. Beide meiden zijn van jongs af aan tegen elkaar opgezet: de heksen die hun ouders hebben vermoord, hebben Wren meegenomen en opgevoed. Rose haat dus alle heksen, terwijl Wren niets liever wil dan de troon opeisen.,, Daarbij komen de nodige magie en actie om de hoek kijken, maar ook met een spannende romance, die alles weer in een nieuw daglicht kijkt.

Dubbel geschreven

De twee auteurs hebben allebei één van de personages voor hun rekening genomen, wat de schrijfstijl op een bijzondere manier van elkaar splitst. De twee meiden zijn anders en hun verhalen laten zich ook echt op een andere manier lezen (hoewel de algehele stijl wel op elkaar is aangepast, natuurlijk). Het zorgt er in ieder geval voor dat de beide meiden een eigen stem krijgen. En die hebben ze ook wel nodig om het hoofd te bieden tegen de machtsbeluste Rathbone, waar ze allebei tegenaan lopen en tegen koning Alarik, die later in het boek ten tonele verschijnt.

Ga direct naar Twin Crowns op BOL.com.

Recensie over Twin Crowns

Twin Crowns laat zich lezen als afzonderlijk verhaal, maar is natuurlijk het begin van een magische YA-serie over een fantasiewereld vol magie en liefde, haat en nijd. Het is lekker vlot geschreven en ook de vertaling steekt prima in elkaar, zodat je alsnog de twee schrijfstijlen van elkaar kunt onderscheiden. Als eerste boek hebben schrijvers het makkelijk, omdat je veel tijd kunt steken in het introduceren van nieuwe personages en kunt vertellen over hun achtergrond. Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaarkrijgen met een vervolg. Heeft het dan nog eenzelfde dynamiek en pakket aan verrassingen voor je in petto?

Titel: Twin Crowns
Uitgever: Harper Collins
Aantal pagina’s: 431