Boek recensie: Tussen aanhalingstekens, citaten van 120 denkers

Je kunt ontzettend veel inspiratie en energie halen uit uitspraken en citaten uit de geschiedenis. Grote denkers hebben immers uitspraken gedaan waar veelal geen speld tussen te krijgen is. In het boek Tussen Aanhalingstekens worden 120 van deze citaten aangehaald en uitgelegd, om ook jou die wijsheid over te dragen. Neem hem mee, doe er je voordeel mee!

Disciplines

De 120 citaten in het boek Tussen Aanhalingstekens worden opgedeeld in een aantal disciplines, van politiek tot filosofie en van feminisme tot economie. De uitspraken blijken – hoewel sommige daarvan toch al zo’n 2800 jaar oud zijn – nog altijd prima te voldoen in de tegenwoordige tijd. Bij iedere quote krijg je bovendien tekst en uitleg, zodat je ze in de juiste tijdgeest kunt plaatsen (en de uitspraak zo vertaald kan worden naar onze tijd).

Uitgelegde citaten

De grootste kracht van dit boek is niet de verzameling citaten, die van ‘Een tocht van duizend mijl begint met een enkele stap’ tot ‘Wij zijn de verandering die we nastreven’ gaan, maar de tekst en uitleg die daar op volgt. Op de pagina naast de groot afgedrukte quote staat namelijk tekst en uitleg over de spreker, de tijdgeest waarin het citaat zich afspeelt en de situatie of maatschappij waar je de uitspraak in moet plaatsen. Dat is bijzonder prettig én interessant om te lezen. Als afsluiter lees je tenslotte wat er beoogd is met de uitspraak, zodat je hem kunt vertalen naar het nu.

Ga direct naar Tussen aanhalingstekens op BOL.com.

Recensie over Tussen aanhalingstekens

Ben jij een fan van citaten en gevatte uitspraken? Dan krijg je met dit boek een uniek kijkje in de wereld die daar voor heeft gezorgd. Het boekje geeft tekst en uitleg over deze citaten en laat je bovendien zien in welke tijdsgeest je de citaten moet plaatsen. Dat stukje duiding is een absolute meerwaarde van dit boek. Jammer genoeg is het niet altijd even vlot vertaald. De tekst is wat statisch en stug, wat ik voor een populair-wetenschappelijk boekje als dit wel een minpunt vind.

Tussen aanhalingstekens,
Uitgever: Davidsfonds, 248 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789002269042. Prijs: 17.99 euro.