Boek recensie: Troje, Stephen Fry

De titel verraad het al: dit boek gaat over Troje. Over de Trojaanse oorlog en het ontstaan ervan om precies te zijn. Over Helena van Sparta die ontvoerd werd door Paris van Troje. Over belangrijke gebeurtenissen voor dat moment, waardoor Helena de vrouw van Menelaos werd en niet van een andere koning zoals Odysseus of Agamemnon. Je leest het ook hoe Paris van Helena hoorde en over de legende van het Parisoordeel. Natuurlijk ook hoe Paris in Sparta gekomen is en hoe Paris is geboren. Het enige wat in dit boek ontbreekt is de terugkeer van Odysseus van Ithaka.

Paris

Paris is een boerenjongen die leeft op een berg. Hij is erg trots op één bepaalde stier omdat die heel erg mooi is. Op een dag zegt hij per ongeluk dat hij denkt dat zijn stier de mooiste is die bestaat. Sterker nog: hij maakt bekend dat hij een stier die mooier is dan die van hem met goud zal kronen. Ares hoort dat en vertelt het tegen zijn halfbroer Hermes. Ze gaan samen naar Paris toe, Ares als stier en Hermes als boer en Paris geeft toe dat Ares een mooiere stier is. Dankzij het oog voor mooie dingen van Paris wordt hij door Zeus gevraagd om een keuze te maken uit drie mooie vrouwen. Een van hen krijgt een gouden appel… maar wie van de godinnen zal het worden? De keuze gaat tussen Hera, Afrodite en Athene… een keuze die zelfs Zeus niet durfde te maken. De drie vrouwen proberen Paris te paaien en om te kopen. Uiteindelijk – ook door een beetje advies van Hermes – kiest Paris voor Afrodite als winnares. Mede omdat zij hem Helena belooft, de mooiste vrouw op aarde. En mooie dingen? Daar houdt Peris wel van!

De roof van Helena

Op een gegeven moment stelt Paris voor om zijn tante Hesoine, de zus van koning Priamos, terug te halen. Die was namelijk door de Grieken meegenomen naar Griekenland. Zijn vader Priamos stemt er meteen mee in. Maar Paris gaat helemaal niet naar zijn tante, hij gaat naar Sparta. Hij gaat naar Helena! Als hij daar is wordt hij hartelijk ontvangen, maar helaas moet de gastheer Menelaos snel weer weg. Nou ja, helaas is niet het goede woord. In ieder geval niet voor Paris. Hij ziet zijn kans en neemt Helena en de Spartaanse schatten mee naar Troje. Wat hij nog niet wist is dat hij daarmee een tienjarige oorlog had ontketend…

Ga direct naar Troje op BOL.com.

Recensie over Troje

Het is een spannend en meeslepend verhaal. Zoals ook al op het boek staat is Stephen Fry een geboren verhalenverteller. Achterin het boek legt hij uit welke bronnen hij heeft gekozen en waarom. Ergens vind ik dat wel een goed idee, maar van de andere kant is dat misschien niet zo slim.

Titel: Troje
Uitgever: Thomas Rap
Aantal pagina’s: 432
Type boek: Paperback
ISBN: 9789400406865
Prijs: 24.99 euro

Geschreven door Bram

Bram is 14 jaar oud en gaat naar het vierde jaar van het Gymnasium. Hij is een echte grappenmaker, leest ontzettend graag (en veel) en speelt vooral graag spelletjes. Niet alleen games, maar ook bordspellen en kaartspellen. Daarnaast bakt hij graag: en daar genieten we allemaal van!