logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Dit zijn nu de trends op YouTube

De 1,5-meter samenleving heeft grote impact op ons dagelijks leven. We zitten meer thuis en gaan buiten de gebaande paden op zoek naar inspiratie waar we onze tijd aan kunnen besteden. Ook zoeken we massaal naar digitale verbinding, juist nu de fysieke verbinding tussen mensen ontbreekt. Deze behoeften zijn terug te zien in ons kijkgedrag op YouTube. Statistieken van YouTube laten wereldwijd een trend zien in interesses. Wat meteen opvalt is dat we veel interesse hebben in nieuws rondom het coronavirus. De kijktijd van officiële nieuwscontent op YouTube steeg met 75% in de eerste drie maanden van 2020. Maar ook video’s over thuis sporten, recepten en koken, hobby’s en tips over thuis leren en werken zijn enorm gestegen in populariteit. 

#Metmij

Content waarbij de creator samen met de kijker “activiteiten doet” is een bekend fenomeen op YouTube. De zogenaamde “withme” video’s zijn al langere tijd populair. Deze populariteit is echter sinds de uitbraak van het coronavirus exponentieel gestegen. Video’s met “thuis” in de titel werden de afgelopen periode bijna zes keer zo vaak geupload als normaal. YouTube lanceerde deze maand in Nederland een nieuwe actie om het mensen thuis wat gemakkelijker te maken: de #metmij video’s, die je terugziet  op de homepage van het videoplatform. Hier vind je een hoop leuke playlists zoals Blijf thuis en kook #metmij, leer #metmij en beweeg #metmij. 

Trends op YouTube

Wat we zoeken op YouTube vertelt iets over ons leven in quarantaine. Nu we niet meer uit eten kunnen ontwikkelen we ons massaal als echte thuiskoks. Kookvideo’s en video’s met recepten werden de afgelopen periode 45% meer bekeken dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar met al dat lekkere eten en weinig beweging nu we thuis zitten zijn we ook op zoek naar inspiratie voor workouts die we kunnen doen vanuit huis. Het aantal video’s met workouts is meer dan verdubbeld sinds 15 maart ten opzichte van de rest van dit jaar. Ook yoga en meditatie zijn populair. Het aantal geuploade video’s over yoga is meer dan verdriedubbeld en mediatie video’s worden ruim 35% meer bekeken ten opzichte van dezelfde periode in 2019. 

Naast koken en sporten zijn we ons interessegebied nog verder aan het vergroten en ontdekken we via YouTube nieuwe hobby’s. Er werden 600% meer video’s geupload met “things to do” in de titel. De afgelopen tijd werden die 130% meer bekeken. Opvallend genoeg schijnen veel mensen te overwegen kippen te houden. Views voor video’s gerelateerd aan dit onderwerp stegen namelijk met 130% de afgelopen tijd. 

Naast koken, bakken, sporten en hobby’s is er natuurlijk ook tijd voor de meer serieuze zaken. Zo werden de video’s met “study with me” in de titel 50% meer bekeken ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode en werden video’s met “remote teaching” of “distance learning” in de titel gezamenlijk meer dan 4,3 miljoen keer bekeken tussen 10 en 31 maart. 

Corona trends op YouTube per categorie:

Koken

  • Views van video’s over zuurdesem zijn gestegen met 260% sinds 15 maart ten opzichte van de rest van het jaar
  • Tot nu toe worden kookvideo’s en video’s met recepten 45% meer bekeken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

Welzijn en sporten

  • Het aantal video’s met workouts is meer dan verdubbeld ten opzichte van 15 maart ten opzichte van de rest van het jaar
  • Het aantal geuploade video’s over yoga is meer dan verdriedubbeld
  • Dagelijkse uploads van video’s met “work out at home” in de titel is met meer dan 55% gestegen sinds 10 maart ten opzichte van eerder dit jaar
  • Gemiddelde dagelijkse uploads van video’s met “self-care” in de titel is meer dan verdubbeld sinds 15 maart ten opzichte van de rest van het jaar
  • Meditatie-gerelateerde video’s zijn dit jaar tot nu toe 35% meer bekeken dan in dezelfde periode in 2019

Hobby

  • Het gemiddelde aantal kijkers per dag voor video’s met “things to do” in de titel is gestegen met 130% sinds 15 maart ten opzichte van de rest van het jaar
  • Het gemiddelde aantal dagelijkse uploads van video’s met “things to do?” in de titel steeg met 600% sinds 15 maart ten opzichte van de periode tot 14 maart
  • Het gemiddelde aantal views per dag voor video’s gerelateerd aan het houden van kippen steeg met 130% sinds 15 maart ten opzichte van eerder dit jaar
  • Video’s gerelateerd aan DIY, Tutorial en How-to in combinatie met “face mask” zijn sinds 13 maart meer dan 90 miljoen keer bekeken in de US 

Werk en studie

  • Sinds januari is het aantal video’s met “study with me” in de titel 50% meer bekeken ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode
  • Tussen 10 en 31 maart werden video’s met “remote teaching” of “distance learning” in de titel gezamenlijk meer dan 4,3 miljoen keer bekeken

Quarantaine 

  • Meer dan 65% van de kijkers zegt dat video’s op YouTube voelen als het echte leven
  • Video’s met “Day in the Life” en “Quarantine” in de titel passeerden de grens van 100 uploads per dag sinds 21 maart
  • De tag “get ready to go nowhere” begon trending te worden vanaf 14 maart. Het hoogste aantal uploads per dag met de tag was op 28 maart, wat lijkt te betekenen dat de trend nog steeds groeiende is.
  • De kijktijd van officiële nieuwscontent steeg met 75% in de eerste drie maanden van 2020

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.