logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Tony’s Chocolonely Sweet Solution: tijd voor actie!


Tony’s Chocolonely is al ruim 20 jaar bezig met veranderingen in de chocolade-industrie, vanaf het moment dat ze constateerden hoeveel kinderarbeid en moderne slavernij daarmee gepaard gaat. Vanaf dat moment zetten ze zich niet alleen in om zelf een duurzame en eerlijke keten op te zetten, maar ook om andere chocoladeleveranciers aan te zetten tot een eerlijke keten. Dat is jammer genoeg nog niet helemaal gelukt: tijd voor actie! En om hun statement te maken, lanceert Tony’s Chocolonely een viertal limited edition lookalike chocoladerepen. Het streven? Wetgeving, waardoor bedrijven die toch nog chocolade kopen die met kinderarbeid en oneerlijke behandeling van boeren verantwoordelijk kunnen worden gehouden.

Daarom roept Tony’s alle chocoladefans op om onderdeel te worden van de ‘Sweet Solution’ en de petitie te tekenen. En zo de oproep voor wetgeving te ondersteunen die bedrijven verplicht om misstanden in hun keten aan te pakken. De opbrengsten van de repen gaan naar stichting 100WEEKS.

Tony’s Sweet Solution voor een bittere realiteit

Tony’s Chocolonely brengt de Sweet Solution-repen op de markt, niet lang na de publicatie van het NORC-rapport; een Amerikaans onderzoek dat pijnlijk aantoont dat er nog steeds op grote schaal mensenrechten worden geschonden in Ghana en Ivoorkust. In 2001 ondersteunden de grootste chocoladebedrijven het Harkin-Engel Protocol en beloofden een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij in de chocoladeketen. Bijna twintig jaar later is er weinig veranderd, ondanks verschillende initiatieven van deze bedrijven. Vandaag de dag werken er nog steeds 1,56 miljoen kinderen op cacaoplantages in West-Afrika en zijn er naar schatting minstens 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. Dit laat zien dat vrijblijvende initiatieven niet voldoende zijn.

Alle Tony’s repen zijn gemaakt volgens Tony’s 5 samenwerkingsprincipes: ons recept voor slaafvrije cacao en onze manier om armoede, oneerlijkheid en uitbuiting in de cacaoketen aan te pakken.

Paul Schoenmakers, Head of Impact bij Tony’s Chocolonely: “Vijftien jaar nadat we onze eerste reep lanceerden met een alarmerende boodschap, is er nog te weinig veranderd. Met deze repen willen we niet met de vinger wijzen, we roepen de hele chocolade-industrie, inclusief alle merken, op om hun verantwoordelijkheid te nemen en samen alle chocolade 100% slaafvrij te maken. We zijn allemaal onderdeel van het probleem en kunnen allemaal onderdeel zijn van de Sweet Solution.”

Tony’s geeft het goede voorbeeld

Het is Tony’s missie om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Dat doet Tony’s door bewustzijn te creëren rondom het probleem, het goede voorbeeld te geven en andere stakeholders in de keten te inspireren om dit voorbeeld te volgen. De Sweet Solution-repen bevatten al deze drie stappen, waarmee Tony’s laat zien dat, ondanks de vorm of smaak, alle chocolade op een eerlijke en verantwoorde manier gemaakt kan worden.

Geïnspireerd op bekende merken

De vier limited edition Sweet Solution-repen zijn geïnspireerd op ’s werelds meest iconische chocolademerken, die samen het gezicht vormen van de grote chocolade-industrie. Echter, ze zijn toch heel anders. Tony Chocolonely heeft er natuurlijk zijn eigen draai aan gegeven, ze hebben er unieke producten van gemaakt, die zijn geïnspireerd op de vier iconische candybars. Van de wikkel tot de chunky reep zijn deze wafelreepjes, noga driehoekjes, crunchy hazelnoot rondjes en karamel biscuit overduidelijk helemaal Tony’s. Bovendien zijn de vier gemaakt volgens Tony’s 5 samenwerkingsprincipes: alle cacaobonen zijn 100% traceerbaar, boeren ontvangen een hogere prijs voor hun bonen, er wordt geïnvesteerd in kwaliteit en productiviteit, boeren en coöperaties worden geholpen met professionalisering en er worden lange termijn relaties met ze aangegaan. 

“Tony’s 5 samenwerkingsprincipes zijn ontwikkeld om de cacao-industrie eerlijker te maken en armoede aan te pakken, want dat is de grondoorzaak van illegale kinderarbeid en moderne slavernij.”, legt Schoenmakers uit. “Maar het is niet genoeg als alleen wij deze principes gebruiken. Daarom hebben we Tony’s Open Chain opgezet, een open source platform, dat beschikbaar is voor alle chocolademakers, zodat zij hetzelfde kunnen doen en we samen alle chocolade 100% slaafvrij kunnen maken.”

Oproep voor wetgeving

Tony’s voert sinds 2017 samen met andere chocolademakers en partners campagne voor wetgeving om bedrijven verantwoordelijk te maken voor de schending van mensenrechten in hun ketens. Met een toenemend momentum voor wetgeving in de EU, een nieuwe regering in de VS en nu de VN 2021 heeft uitgeroepen tot het Internationale Jaar van de afschaffing van kinderarbeid, is dit het moment voor actie! Alleen samen kunnen we alle chocolade 100% slaafvrij maken. Tony’s roept consumenten op om onderdeel te worden van de Sweet Solution en vraagt overheden om in actie te komen. Tony’s petitie kan ondertekend worden via: https://tonyschocolonely.com/petition   

Opbrengst repen naar 100WEEKS

Tony’s Sweet Solution-repen zijn enkel en alleen gemaakt om bewustzijn te creëren rondom het probleem en iedereen in de chocolade-industrie te inspireren om actie te ondernemen. De opbrengsten van de repen gaan naar 100WEEKS. Een stichting die vrouwen in Afrika ondersteunt om uit armoede te geraken door direct geld aan ze over te maken en via financiële training.

Vanaf nu verkrijgbaar

De Sweet Solution-repen worden gelanceerd in de V.S., het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en in Nederland. In Nederland zijn ze vanaf 25 januari te verkrijgen bij Albert Heijn, Marqt, online bij de Bijenkorf en WAAR, op Schiphol en in Tony’s online chocoshop.

Over Tony’s Chocolonely

Lees hier meer feiten en cijfers over Tony Chocolonely! Tony’s Chocolonely is een B-Corp en Fairtrade gecertificeerd impactbedrijf dat verder gaat dan certificeringen om chocolade 100% slaafvrij te maken. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Het bedrijf is in 2005 opgericht door drie journalisten van het Nederlandse tv-programma ‘Keuringsdienst van Waarde’, nadat ze hadden ontdekt dat de grootste chocoladefabrikanten ter wereld cacao inkochten van plantages die gebruik maakten van illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Vanaf dat moment heeft Tony’s Chocolonely zich ingespannen om mensen bewust te maken van de ongelijkheid in de chocolade-industrie. Ze geven het goede voorbeeld door rechtstreeks langetermijnrelaties aan te gaan met cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust, een hogere prijs te betalen en met hen samen te werken om de onderliggende oorzaken van moderne slavernij aan te pakken. Tony’s Chocolonely wil de hele chocolade-industrie inspireren om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Ze zijn uitgegroeid tot het grootste chocolademerk van Nederland en hun repen zijn nu vrijwel overal ter wereld verkrijgbaar, met kantoren in Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.