Tony’s Chocolonely heeft de chocoladewereld flink op zijn kop gezet. Het impactbedrijf heeft als missie alle chocolade 100% slaafvrij te maken. Om die missie kracht bij te zetten, hebben ze hun eerste brand video gelanceerd om ons allemaal bewust te maken van hun strijd tegen systematische ongelijkheid en uitbuiting in de chocolade-industrie. De video brengt het concept van fair versus unfair tot leven in een dynamische wereld van kleur en popcultuur, met een manifest verteld door Idris Elba (acteur, onder meer bekend van de serie ‘Luther’ en de film ‘Mandela: Long Walk to Freedom’). De film is geregisseerd door videoclipregisseur Helmi en de illustraties zijn gemaakt door de Nederlandse visual artist Brian Elstak.
“Onze nieuwe brand video maakt ons standpunt over de problemen in de cacaoindustrie duidelijk, op een emotionele en wereldwijd aansprekende manier. We hebben een serieuze missie die we met zoveel mogelijk mensen willen delen, en we zijn altijd op zoek naar creatieve manieren om die boodschap over te brengen.”
Marketing Magic Maker (Tony’s titel voor de CMO van het merk) Thecla Schaeffer
In de film wordt de missie van Tony’s uitgelegd, door de rechtvaardigheid die we in de Westerse cultuur vaak voor lief nemen te vergelijken met de ongelijkheid in de West-Afrikaanse cacaoketens. Daar zijn meer dan twee miljoen gevallen van illegale kinderarbeid en zijn tenminste 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. Schokkende cijfers, waar de afgelopen twee decennia vrijwel geen verandering in is gekomen. Sterker nog: het probleem wordt alleen maar groter. Daardoor wordt Tony’s missie om chocolade 100% slaafvrij te maken, alleen maar belangrijker.
“Als Engelsman met een Ghanese moeder en een vader uit Sierra Leone, ben ik me maar al te zeer bewust van de schokkende ongelijkheid tussen het Westen en Afrika. Het is een eer voor mij om de stem te zijn voor Tony’s sterke manifesto tegen uitbuiting. Ik zie deze samenwerking als een eerste stap om in de toekomst samen nog meer impact te maken.”
Idris Elba, zelf actief ambassadeur voor het Internationaal Fonds voor Landbouwontwikkeling van de Verenigde Naties.
De video eindigt met een levendig beeld waarbij de hele cast samenkomt: een metafoor voor de energie, de dynamiek, de kansen en het potentieel in Afrika. Chocolade kan een sterke drijvende kracht zijn voor verandering, en elke chocoladeliefhebber kan deel uitmaken van de oplossing door bewuste keuzes te maken. De boodschap is duidelijk. De uitnodiging staat. It’s time to raise the bar! Alle chocolade zou gemaakt moeten worden zonder moderne slavernij en illegale kinderarbeid. Doe mee met Tony’s missie en teken onze petitie hier: https://tonyschocolonely.com/petition
Bekijk hier de brand movie van Tony Chocolonely:
Over Tony’s Chocolonely
Tony’s Chocolonely is een B-Corp, Fairtrade gecertificeerd impact bedrijf dat verder gaat dan de standaard certificering. Het doel? 100% slaafvrije chocolade, overal ter wereld. Het bedrijf is in 2005 opgericht door drie journalisten van de televisieshow ‘Keuringsdienst van Waarde’, toen ze ontdekten dat de grootste chocoladefabrikanten cacao kochten van plantages waar illegale kinderarbeid en moderne slavernij aan de orde van de dag was.
Vanaf dat moment doet Tony’s Chocolonely er alles aan om bewustwording te realiseren. Ze werken bijvoorbeeld hard aan goede, langdurige samenwerkingen op te zetten met cacaoboeren in Ghana en de Ivoorkust. De boeren krijgen een hogere prijs en werken samen om problemen omtrent moderne slavernij het hoofd te bieden. Inmiddels zijn ze het grootste chocolademerk in Nederland en zijn vrijwel overal ter wereld verkrijgbaar. Ze hebben kantoren in Nederland, USA , UK en Duitsland.
Waarom heeft Tony’s Chocolonely ongelijke stukjes?
Het oneerlijke van de samenleving vind je terug in de reep: ieder stukje heeft een andere afmeting. De een krijgt meer, de ander minder. Het is dan ook een indirecte boodschap naar die scheve verhoudingen in de cacaowereld! Bovendien bevat iedere wikkel een duidelijke boodschap en verhaal. Op die manier proberen ze hun boodschap naar buiten te brengen.
Serious friends
In 2019 begon het merk een nieuw platform om die bewustwording groter uit te dragen: Seriouw Frends. Je kunt je bij deze beweging aansluiten om alle chocolade ter wereld 100% slaafvrij te maken. Tony’s Open Chain zet zich in om alle chocolade ter wereld slaafvrij te maken. Hierin delen ze hun kennis en ervaring met eerlijke cacaoplantages en fabrikanten. De eerste comgnon? Albert Heijns Delicata repen!
Fun facts
De cacao-industrie van Ghana en de Ivoorkust in getallen:
2 miljoen: Het aantal kinderen dat slachtoffer was van illegale kinderarbeid in 2019/2020.
30.000: Hetaantal mensen dat slachtoffer was van moderne slavernij in 2019/2020.
5: Het aantal samenwerkingsverbanden waar Tony’s direct mee samenwerkt.
100%: Het percentage traceerbare cacaobonen dat Tony’s gebruikt in hun producten.
6.624: Het aantal cacaoboeren in Ghana en de Ivoorkust dat extra krijgt betaalt. Zij ontvangen Tony’s premium (extra geld bovenop de marktprijs van cacao en de Fairtrade premium die boeren helpen uit de armoe te komen).
- Tony’s melkchocolade reep heeft een rode wikkel omdat het hun eerste reep was – en die moest de alarmerende boodschap extra fel uitdragen.
- Tony’s kernwaarden zijn wilskrachtig, uitgesproken, ondernemend en laat je glimlachen. Dat straalt in alles door.
- Wist jij dat Tony’s ieder half jaar een bureaubingo organiseert om hun bedrijf vrij te houden van ‘afdelingen’? Het maakt niet tuit of je in Marketing of Boekhouding werkt – iedereen moet kunnen samenwerken!
- Tony’s chocoladerepen zijn ongelijk verdeeld omdat de chocolade-industrie ook ongelijk is verdeeld.
- De stukjes chocolade zijn niet willekeurig van formaat. Je kunt zes West-Afrikaanse landen herkennen in de stukjes.