Relatiegeschenken zijn al jarenlang een goed marketing- en promotiemiddel. Naast het feit dat je klant steeds onbewust met je bedrijf in aanraking komt, is het ook een blijk van waardering naar je klant toe. Welke relatiegeschenken zijn geschikt voor welke klant en wat zijn mogelijke relatiegeschenken? Lees verder en kom alles te weten over relatiegeschenken.
Het relatiegeschenk moet passen bij je marketingstrategie
Zorg dat je een duidelijk doel hebt. Wil je meer naamsbekendheid? Bestaande klanten aan je binden of meer respons op je mailing? Dit zijn een aantal verschillende doelen waarbij je een relatiegeschenk zou kunnen inzetten als marketing. Pas het soort relatiegeschenk hierop aan en maak het doel meetbaar. Zomaar een relatiegeschenk geven werkt niet en is zonde van het geld. De kans dat je dan niet het gewenste resultaat bereikt is groot.
Kies een product dat bij het imago van je bedrijf past
Heeft je bedrijf een formele uitstraling? Geef dan geen grappige of hippe cadeautjes die niet bij het imago van je bedrijf passen. Dit komt niet authentiek over en kan zelfs je imago schaden. Ga liever voor een product dat de uitstraling of visie van je bedrijf benadrukt. Sta je voor duurzaamheid? Geef dan een duurzaam cadeau dat je doelgroep aanspreekt. Ben je een creatief bedrijf? Kies dan voor een origineel product. Dat vraagt om iets meer dan een pen of een petje met je bedrijfslogo.
Maak een relatiegeschenk beleid
Leg van tevoren vast welke klant welk cadeau krijgt om onduidelijkheden te voorkomen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen klanten die een bepaald bedrag hebben uitgegeven een geschenk te geven. Ook klanten die op het punt staan om een order te plaatsen kun je met een relatiegeschenk over de streep trekken.
Welk relatiegeschenk kies je?
Er zijn verschillende relatiegeschenken die je kunt kiezen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van relatiegeschenken.
Bedrukte pen
Iedereen kent natuurlijk de pen als relatiegeschenk. Dit lijkt misschien simpel, maar een bedrukte pen is een voorwerp dat je vaak dagelijks gebruikt. Er zijn inmiddels veel soorten pennen waaruit je kunt kiezen. Zo heb je pennen gemaakt van duurzaam materiaal en touchscreen pennen, waarmee je zowel kunt schrijven als een computerscherm of tabletscherm mee kunt bedienen.
USB-stick
Een USB-stick lijkt misschien een wat verouderd item, maar wordt toch nog vaker gebruikt dan je denkt. Een USB-stick is een interessant relatiegeschenk omdat het een product is wat goed te bedrukken is met een logo en net als de pen is het een gebruiksvoorwerp dat vaak gebruikt wordt. Onbewust komen mensen zo steeds in aanraking met je merk.
Keycord
Ook keycords zijn populaire reclamemiddelen. Een keycord is een praktisch hulpmiddel en zorgt ervoor dat je je sleutels nooit meer kwijtraakt. Een keycord is verkrijgbaar in allerlei kleuren en je kunt er eenvoudig je bedrijfslogo of slogan op laten drukken.
Powerbank
Veel mensen zijn vaak met hun smartphone bezig. Powerbanks zijn daarom een handig hulpmiddel als je batterij leeg is. Ook powerbanks kun je laten bedrukken met je logo of slogan en ze zijn in meerdere kleuren verkrijgbaar. Een handig relatiegeschenk dus, waar de ontvanger echt iets aan heeft.