Spel recensie: Tiny Towns, White Goblin Games

Tiny Towns is een behoorlijk misleidend spel. Het ziet er zo schattig en eenvoudig uit, met de kleine bosdieren die een eigen dorpje proberen te bouwen. De leeftijdsstempel 10+ leek me in eerste instantie dan ook een beetje overdreven. Ik bedoel: een dorpje bouwen… daar hoef je niet heel veel overzicht voor te hebben, nietwaar? Toch is het de schijn die je behoorlijk bedriegt. Tiny Towns is namelijk best een lastig spel. Niet qua regels, maar zeker wel qua overzicht.

De basisprincipes van Tiny Towns

Tiny Towns draait om het aanleggen van je dorp. Dat doe je met verschillende materialen, die je in een bepaald patroon op je spelbord moet leggen. Wanneer je dat patroon hebt gemaakt, kun je de grondstoffen weghalen en op één van deze vakken het gebouw plaatsen. Ieder gebouw is overwinningspunten waard. Hoeveel? Dat hangt af van het gebouw, maar ook waar je hem neerzet. Zo kun je meerdere cafés bouwen, maar zijn ze waardeloos als er nog een café in dezelfde rij of kolom ligt. En een fontein is juist alleen punten waard als hij naast een andere fontein wordt gebouwd. Zo hebben verschillende gebouwen andere eisen. Sommigen mogen niet naast een bepaald ander gebouw neergezet worden, anderen moeten juist in de nabijheid van een gebouw neergezet worden. En geen nood, je hoeft niets te onthouden of uit je hoofd te leren. Alle uitzonderingen en eisen staan gewoon op de kaartjes geschreven.

Wat maakt Tiny Towns zo moeilijk?

De gebouwen zijn voor alle spelers gelijk. Ook de grondstoffen zijn, wanneer je met een Bouwmeester speelt, voor iedereen gelijk. Wat maakt dit spel dan zo moeilijk? Welnu: het plannen! Voor sommige gebouwen heb je slechts twee of drie grondstoffen nodig, voor andere gebouwen moet je flink wat materialen verzamelen. En die materialen moet je allemaal kwijt kunnen op je spelbord… waar, naarmate het spel vordert, steeds meer gebouwen op komen te staan. Bovendien ben je ook voor een heel groot deel afhankelijk van het soort grondstof dat je op je spelbord mag neerleggen. Wanneer je ineens een (vor jou) nutteloze grondstof mag neerleggen, en je hebt maar weinig ruimte om ze neer te leggen, kan dat je hele plan in de war gooien!

De materialen

Wanneer je Tiny Towns klaarlegt, maak je eigenlijk al duidelijk hoe je het spel gaat spelen. Van elk type gebouw heb je vier kaarten, vier opties om te spelen. Van elk type leg je 1 kaart klaar, waar jij (en de andere spelers) het mee moeten doen. Daarop staat het patroon dat gelegd moet worden en de voorwaarden waaraan je moet voldoen om punten te kunnen scoren. Speel je met de Bouwmeester-regels? Dan mag iedere speler ombeurten een grondstof noemen. Wij vonden het juist wel leuk om met de grondstofkaarten te spelen. Dat maakt het voor iedereen onvoorspelbaar. Je pakt twee rondes lang één kaart van de stapel, de derde ronde mag je vrij kiezen. Dat zorgt bovendien voor wat variatie in de grondstoffen die gespeeld worden.

Ga direct naar Tiny Towns op BOL.com.

Recensie over Tiny Towns

Tiny Towns is een geweldig leuk spel, dat moeilijker is dan je in eerste instantie zou denken. Er zijn zo veel regeltjes om aan te denken! En dan moet je ook nog de juiste patronen zien neer te leggen met de grondstoffen die je krijgt. Daar bovenop heb je nog het element van de Monumenten, die voor iedere speler uniek is en voor wat extra gewicht in de schaal zorgt: ieder monument geeft je namelijk een ander voordeel!

, White Goblin Games
Genre: bordspel, Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 2-4 spelers. Leeftijd: vanaf 10 jaar. Prijs: 39.95 euro.