Boek recensie: Timo en de oppasninja gaan nog even op vakantie, Lisa Boersen

Timo en de Oppasninja gaan nog even op vakantieTimo heeft een wel heel bijzondere oppas, zoals je in de eerdere boeken over Timo en de Oppasninja hebt kunnen lezen. Het is namelijk Yushi, de koninklijke beschermer van het eiland Ishimoko. Yushi is een echte ninja en heeft nog al wat vreemde gebruiken en rituelen. Die maken natuurlijk veel indruk op de jonge Timo. Maar: het is bijna zo ver dat Yushi weer terug moet naar zijn eigen land. De vakantie zit er weer op, er is dus geen oppas meer nodig voor Timo! Maar voor het zo ver is gaan Timo en de oppasninja nog even op vakantie.

Kamperen met een ninja

Timo wil dolgraag kamperen. Iets dat Yushi nog nooit heeft gedaan. Die gingen op zijn eiland altijd op vakantie in een chique huisje, gemaakt van diamanten. Dan is het toch wel even wennen, kamperen in een tentje op een kamping! De campingbaas is er trouwens wel blij mee. Hun mascotte, het konijn Hoeplala, is er namelijk tussenuit gepiept met pak en al. Yushi neemt zijn kans waar om in de spotlight te gaan staan en vermaakt alle gasten. Alles gaat helemaal goed, tot er een bus Japanners voor de camping stopt en wil verblijven bij de ninja-camping! Maar dat blijken geen gewone toeristen te zijn…

Vanaf de buitenkant bekeken

Wat ook in dit boekje weer heel erg opvalt, zijn de cultuurverschillen tussen Timo en Yushi. Yushi bekijkt de Nederlandse gebruiken heel anders dan wij dat doen. Hij weet ook goed uit te leggen waarom sommige dingen zo raar of vreemd zijn. Soms door juist een elementje uit te lichten, soms door te vertellen hoe het er bij hun aan toe gaat. Natuurlijk komen er ook de nodige ninja-skills bij kijken om Timo uit de vreemde situaties te redden (maar vaak is het ook andersom 🙂 )

Recensie over Timo en de oppasninja gaan nog even op vakantie

De boeken van Timo en de oppasninja zijn geweldig leuk om te lezen en voor te lezen. Het bevat bizarre situaties en grappige momenten, maar ook wat spannende momenten en een onderhoudende verhaallijn. Het is eenvoudig geschreven, in korte hoofdstukken. De illustraties door het boek heen brengen het nog extra tot leven.

Timo en de Oppasninja gaan nog even op vakantie,
Illustrator: Edwin Rhemrev
Gottmer, 133 pagina’s, hardcover.