Game review: The Surge 2

The Surge 2 is een felle en harde battle-RPG, in de lijn met Dark Souls. Het is een game die niet bepaald ontworpen is voor beginners of casual gamers, waardoor het weer een gat in de markt vult voor fanatiekelingen die wel toe zijn aan een uitdaging. We kropen achter de stalen handschoenen en gingen aan de slag om onze held een echte held te maken.

Bekend terrein

Voor als je bekend bent met het genre games, zul je weinig nieuws ontdekken. De meeste games hebben eenzelfde dynamiek en werking, wat het ook weer prettig maakt om van de ene game naar de andere te switchen. Het zou knap lastig zijn als je ineens een heel nieuwe knoppenindeling moet herinneren en eigen moet maken! Maar niet alleen de bediening voelt vertrouwd: ook het principe van upgraden van je karakter en wapentuig voelt bekend aan. Toch zijn er ook noviteiten te ontdekken, zoals de manier waarop je vecht en hoe je jouw gear toekent aan je karakter. Dat steekt zo slim in elkaar, dat je je geroepen voelt om aan de slag te blijven gaan met het aanpassen van je karakter, simpelweg om nieuwe vaardigheden te ontdekken en je stijl te ontdekken. Zo kies je voor een snelle, behendige vechtersbaas met lichte bepantsering, of juist een tankspeler met de Goliath-serie pantsers. Zit je daar tussenin? Dan kom je bij de Sentinel-reeks. Datzelfde credo geldt voor de verscheidenheid aan wapens, die je tot in de puntjes kunt upgraden.

Speciale skills

Naast pantsers en wapens kun je jouw personage ook voorzien van extra vaardigheden. Zo kun je hem bekwaam maken in het afhakken van ledematen van je vijanden, maar ook kun je jouw skill-points tijdens gevechten inzetten om HP-injecties te maken, die dus je gezondheid herstellen. Al die skills, hulpmiddelen en wapens kun je snel per situatie aanpassen, zodat je telkens kunt inspelen op het dreigende gevaar.

Vechten

Een heel belangrijk deel van het spel komt op de gevechten aan, die je naar je hand kunt zetten met de juiste wapens en bescherming. Maar er komt ook een belangrijk deel aan timing bij kijken, het blokkeren en pareren van aanvallen is namelijk een belangrijk deel van de game. Blokkeer een juiste aanval, en je kunt meteen een tegenaanval inzetten. Zwaardere gevechten (en die zijn er genoeg, geloof me), hangen soms samen van blokkeren, slaan, uitwijken, herhalen. Schat daarbij goed in waar de aanvallen vandaan komen, zodat je goed in de tegenaanval kunt gaan. Gebruik daarbij ook de zwakke punten van je tegenstander: met een handig systeem schakel je tussen de verschillende lichaamsdelen om je aandacht op een punt te zetten. En vergeet ook niet te genieten van die geweldige animaties, hoewel dat eerder is voorbehouden aan de toeschouwers dan aan de gamer zelf. Die heeft het veel te druk!

Gear verzamelen

Een tamelijk cool element van The Surge 2 is de manier waarop je kunt looten. Door je vijanden te verslaan, vind je namelijk regelmatig praktische items die je zelf kunt gebruiken (of omzetten in materialen). Die items worden niet willekeurig uitgedeeld, zoals bij veel games, maar zouden ook echt door de betreffende vijand gebruikt kunnen zijn. Het is dus nuttig om actief op jacht te gaan naar bepaalde vijanden, mocht je bepaalde items zoeken.

Ga direct naar The Surge 2 op BOL.com.

Recensie over The Surge 2

Ben jij die hard-core gamer die graag aan de zwaai gaat met grote en gevaarlijke wapens? Dan is The Surge 2 een geweldige RPG die je zeker niet mag missen. De futuristische, high-tech slashergame is moeilijk genoeg om je een fikse uitdaging te geven, heeft ontzettend veel aanpassingsmogelijkheden en zal je uren zoet houden. Het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar dat zal je weinig verbazen. Indrukwekkend zijn het lootsysteem en de vechttechnieken, die maken het spel echt helemaal af.

Info

The Surge 2, Focus Home Interactive
PS4, XBOX One, actie.