Film recensie: The Outsider, seizoen 1

Stephen King is een echte schrijfmachine. Het ene verhaal na het andere rolt uit zijn typemachine (nou ja – computer). Daarbij heeft hij een onmiskenbare voorkeur voor het duistere en magisch-realistischte, waar je van moet houden. Persoonlijk vind ik zijn novellen fijner lezen dan de wat dikkere boeken – Stephen heeft namelijk de eigenschap om heel langzaam een verhaal op gang te laten komen. Te langzaam, naar mijn smaak. The Outsider wordt over het algemeen niet beschouwd als het beste verhaal van Stephen King. Toch doet hij het op het televisiescherm verbazingwekkend goed.

Duister verhaal

De sfeer van The Outsider is op zijn minst duister en grimmig te noemen. De filmproducenten hebben duidelijk de tijd genomen om het verhaal neer te zetten en het beklemmende gevoel van onheil naar voren te laten komen. De camera neemt je langzaam mee door onheilspellende gebieden of ruimtes. Ook staat de camera vaak op één plek, waardoor het net lijkt alsof je stiekem meekijkt. Langzaam maar zeker wordt het mysterie voor je neergelegd, dat een paranormaal randje krijgt.

De buitenstaander

Het verhaal begint op het moment dat het lichaam van een 11-jarige jongen wordt gevonden. Hij is op gruwelijke wijze vermoord. Al snel wordt een plaatsgenoot gearresteerd, Terry Maitland, op het moment dat hij een jeugdhonkbalwedstrijd coacht. De verantwoordelijke rechercheur Ralph Anderson arresteert Maitland in het openbaar vanwege de wreedheid van de misdaad, maar vooral omdat het bewijs tegen hem – vingerafdrukken, meerdere getuigen, bewakingsbeelden – zo overweldigend is. Toch blijkt het bewijs niet zo solide te zijn. Op het moment van de moord was Maitland namelijk in een andere stad, met meer dan genoeg getuigen. Hoe kon hij op twee plaatsen tegelijk zijn geweest? En houdt het antwoord verband met de griezelige voorgevoelens en bezoeken die mensen beginnen te kwellen die verband houden met de zaak, inclusief de vrouwen van Anderson en Maitland?

Bovennatuurlijk

Er is eigenlijk maar één echte verklaring voor wat er allemaal is gebeurd. Er zijn bovennatuurlijke krachten actief in The Outsider! Maar hoe en wat – en is het nog altijd gevaarlijk? Het duurt even voor die verklaring naar boven komt. Daarvoor wordt een oude bekende naar voren geschoven: privédetective Holly Gibney, van “Mr. Mercedes”. De vastberaden Gibney is het beste element in The Outsider als je het mij vraagt, vanaf dat moment komt het verhaal echt goed op stoom. Bovendien is het semi-autistische karakter van Gibney te absurd voor woorden en zal je meermaals verbazen.

Ga direct naar The Outsider, seizoen 1 op BOL.com.

Recensie over The Outsider, seizoen 1

The Outsider is een verfilming van Stephen Kings gelijknamige boek en volgt ook wel de manier van verhalen vertellen. Alles komt traag op gang, mysterieuze elementen worden zoetjesaan geïntroduceerd een duistere sfeer lijkt allesbepalend. De donkere sfeer komt goed naar voren – dat zonder twijfel, maar het verhaal is en blijft traag. Pas wanneer Gibney ten tonele verschijnt, krijgt het een nieuwe allure die wat meer pit in de serie brengt.

Titel: The Outsider, S1
Uitgever: Warner Bros
Tijdsduur: 529 minuten