Recensie: The Great Escaper op blu-ray

The Great Escaper is een heerlijke film: gevoelig, humoristisch en met een bepaalde spanning die alleen epische avonturenfilms op zich afroepen. Best knap, maar als je weet dat de iconen Michael Caine en wijlen Glenda Jackson de hoofdrollen vertolken, weet je eigenlijk al dat het goed zit met de acteerkunsten. En ja, in The Great Escaper kunnen ze die kwaliteiten botvieren op een prima verhaal. Een win-winsituatie!

Het verhaal van The Great Escaper

Het grappige aan deze film is dat hij is gebaseerd op waargebeurde feiten. Het verhaal gaat over de 89-jarige Royal Navy-veteraan Bernard Jordan. Hij ‘ontsnapte’ uit zijn verzorgingstehuis om samen met zijn kameraden de 70e herdenkingsdag van D-Day bij te wonen. Hij werd daarbij geholpen door zijn vrouw Irene, met wie hij op de veerboot stapte naar Normandië. Leuk detail: hoewel het avontuur van Bernard Jordan groot in de media werd gepresenteerd als ‘de grote ontsnapper’, drukte het verzorgingshuis iedereen op het hart dat er geen sprake van was van een echte ontsnapping, omdat ze Bernard niet direct verboden hadden om te gaan.

Twee titanen in de hoofdrol

Caine en Jackson zetten hier de film neer zoals hij staat. Caine kan zich in scherpe en sarcastische manieren uiten in de rol van Bernard Jordan, schuifelend langs de kust en foeterend op alles wat op zijn pad komt. Toch moet hij het afleggen tegen de machtige Glenda Jackson in de rol van Irene Jordan, die alles en iedereen in een hoekje weet te zetten. Toch is het juist Irene die Bernard helpt in zijn plan om de herdenkingsdag bij te wonen en juist die ouderdom en neerbuigend sarcasme inzet om hun reis te voltooien.

Flashbacks

Het is bijna jammer dat de film zo doorspekt is met flashbacks en BBC-achtige nieuwsberichten. Ik denk dat de oudere acteurs prima hadden kunnen vertellen en memoreren over hun ervaringen aan het front, zoals we zien op de veerboot wanneer Bernard herinneringen ophaalt met een oudere ex-RAF-officier. Of het indrukwekkende moment dat Caine tekeer gaat op de militaire begraafplaats over de verspilling van zoveel levens. Dat zijn de momenten die indruk maken.

Ga direct naar The Great Escaper op BOL.com.

Recensie over The Great Escaper

The Great Escaper is een echte must-see voor iedereen die houdt van een onderhoudende speelfilm met humor, avontuur en de nodige emotionele momenten. Caine en Jackson spelen de sterren van het doek – na deze film is Glenda Jackson helaas overleden. De klasse van hun prestaties tilt de film naar het niveau waarop hij nu staat. Het is een ontroerende film over twee mensen die veel van elkaar houden en vastberaden zijn om hun herinneringen te eren… en een plekje te geven.

Titel: The Great Escaper
Uitgever: Dutch Filmworks
Tijdsduur: 96 minuten