Film recensie: The Flash

De nieuwste superheldenfilm komt nu eens niet van Marvel: DC Comics laat van zich horen met hun nieuwe visie op The Flash – en dat levert een heel bijzondere film op! Het is een wonderlijke mix tussen tijdreizen, flitsende actiescènes en een oorsprongverhaal over The Flash zelf. Maar zet je schrap: het is ook niet bepaald een standaard superheldenfilm!

Tijdreizen

Het verhaal van The Flash is gebaseerd op een verhaallijn uit 2011, waarin Barry net heeft ontdekt dat hij kan tijdreizen. Deze vaardigheid gebruikt hij (tegen beter weten in) om de moord op zijn moeder te voorkomen. De link met de film Back to the Future is natuurlijk zo gemaakt, en The Flash steekt die koppeling ook niet onder stoelen of banken. Na zijn actie reist hij weer terug naar het heden, maar hij wordt uit zijn tijdbubbel geduwd. En zo komt de volwassen Barry terecht in het verleden bij puber-Barry en ontstaat er een nieuwe DC-wereld, waarin alles anders blijkt te zijn.

Stringtheorie

In deze nieuwe wereld beleeft Barry natuurlijk een aantal spannende avonturen, maar ontdekt hij ook dat de meest bizarre dingen anders zijn. Zo kloppen acteurs niet, maar is er bijvoorbeeld ook geen Superman of Wonder Woman die de mensheid kan beschermen. Die leven dan ook in een vrij wereldje, tenminste… tot Kryptoniaanse legerleider Zor naar aarde komt om zijn nalatenschap op te eisen. Het is nu aan de oude Flash om de jonge Barry Allen klaar te stomen voor het superheldenschap. Hij roept daarbij de hulp in van zijn trouwe vriend Batman… maar die is ook behoorlijk veranderd (een glansrol van Michael Keaton, die de Tim Burton-variant van Batman speelde in de jaren 90). Dankzij de momenten in de ‘Chrono Bowl’ zijn ook alle deuren opengezet voor een nieuwe serie DC-superheldenfilms met nieuwe acteurs en nieuwe personages. The Flash is wat dat betreft een film die alle franchises en verhaallijnen met elkaar in verbinding brengt.

Merchandise koop je bij:

Filosofische inslag

Achteraf gezien is de film eigenlijk best diepzinnig en bijna filosofisch. De gesprekken met de verschillende Batmans (of Batmen?) laten je nadenken over hoe je wordt gevormd door gebeurtenissen in je leven, of het een risico waard is om daar iets in te veranderen en of je moet toegeven om dromen na te leven als je daar de kans toe hebt… ook al zitten daar risico’s aan verbonden. Dat houdt dus ook in dat er behoorlijk wat ruimte is voor Batman in deze film, hoewel onze flitsende rode superheld nog altijd de boventoon voert. De vergelijking met een kom spaghetti is trouwens super verhelderend.

Special effects

De vaart waarmee The Flash zijn ding doet, is natuurlijk bepalend voor de hele film. Dankzij de slow-motion visie die Muscietti er in heeft gebouwd, krijg je alles te zien zoals het bedoeld is. Door deze effecten (waarbij de gele elektriciteit bijzonder goed meewerkt) krijg je echt het effect dat je midden in de snelheid zit, ondanks de ietwat bijzondere sprinthouding (die ook netjes op de hak wordt genomen in de film). Zelfspot is altijd goed! Zeker nu je twee Barry’s hebt, waarbij één rebellerende puber, heb je een geweldige bron van kritiek en cynisme.

Bekijk de trailer van The Flash

Oorsprongverhaal

The Flash is eigenlijk een ultiem oorsprongverhaal, omdat het je niet alleen laat zien wat The Flash drijft tot superheld, maar het laat je ook zien wat er was gebeurd als hij een gelukkig leven had geleid. Die tegenstrijdige persoonlijkheden maken goed duidelijk hoe belangrijk ervaringen in je leven zijn… zowel de goede als de treurige. De jonge Barry is trouwens een super irritante puber, het stoner-movie-gehalte begon me even zelfs te irriteren, maar dat is een kwestie van smaak. Pluspunten voor Ezra Millers dubbelrol, hoewel hij nog altijd eerder overkomt als het snelle hulpje, dat alles nog moet leren, dan de zelfverzekerde superheld.

Over The Flash

In “The Flash” komen werelden samen als Barry met zijn superkrachten terug in de tijd gaat om het verleden te veranderen en zo zijn familie te redden. Hierdoor verandert hij alleen ook onbedoeld de toekomst. Barry komt vast te zitten in een realiteit waarin generaal Zod is teruggekeerd met plannen om de wereld te verwoesten, en er zijn geen superhelden meer om iedereen te redden. Barry’s enige hoop is om een gepensioneerde Batman te overtuigen weer in actie te komen en een gevangengenomen Kryptoniaan te bevrijden, ook al is dat niet wie hij verwacht. Om de wereld te redden en terug te kunnen keren naar zijn eigen toekomst moet Barry rennen voor zijn leven. Maar zal zijn offer genoeg zijn om het universum te herstellen?

Cast van The Flash

• Barry Allen – Ezra Miller
  • Supergirl – Sasha Calle
  • General Zod – Michael Shannon (“Bullet Train”, “Batman v Superman: Dawn of Justice”)
  • Henry Allen – Ron Livingston (“Loudermilk”, “The Conjuring”)
  • Nora Allen – Maribel Verdú (“Elite”, “Y tu mamá también”)
  • Iris West Allen – Kiersey Clemons (“Zack Snyder’s Justice League”, “Sweetheart”)
  • Faora-UI – Antje Traue (“King of Ravens”, “Man of Steel”)
  • Batman – Michael Keaton (“Spider-Man: Homecoming”, “Batman”)

Over de makers

“The Flash” is geproduceerd door Barbara Muschietti (de “IT”-films, “Mama”) en Michael Disco (“Rampage”, “San Andreas”). Het scenario is geschreven door Christina Hodson (“Birds of Prey”, “Bumblebee”) naar het treatment van John Francis Daley & Jonathan Goldstein (“Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves”, “Spider-Man: Homecoming”) en Joby Harold (“Transformers: Rise of the Beasts”, “Army of the Dead”) dat gebaseerd is op de personages van DC. De uitvoerend producenten zijn Toby Emmerich, Walter Hamada, Galen Vaisman en Marianne Jenkins.

Regisseur Muschietti wordt achter de camera bijgestaan door director of photography Henry Braham (“Guardians of the Galaxy Vol. 3”, “The Suicide Squad”), production designer Paul Denham Austerberry (“IT Chapter Two”, “The Shape of Water”), editors Jason Ballantine (de “IT”-films, “The Great Gatsby”) en Paul Machliss (“The Gentlemen”, “Baby Driver”) en kostuumontwerper Alexandra Byrne (“Doctor Strange”, “Guardians of the Galaxy”). De muziek is van Benjamin Wallfisch (“The Invisible Man”, de “IT”-films).

Ga direct naar The Flash op BOL.com.

Recensie over The Flash

The Flash is groots superheldenspektakel dat het hele DC universum overhoop haalt in een flitsende rode knal. Het combineert op geweldige wijze de verschillende DC Multiversa en doet dat met een aantal dikke knipogen. Daarmee stapt DC ook even af van het duistere en neerslachtige van sommige series. De film bevat talloze knipogen en grappen naar andere series en franchises, maar doet geen afbreuk aan het tragische verhaal van Barry Allen. De film komt een tikje traag op gang en heeft een chaotisch einde, maar is zeker de moeite waard om te kijken.

Titel: The Flash
Uitgever: Warner Bros
Tijdsduur: 134 minuten