logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Tesla’s nieuwe richtlijn voor de levering van voertuigen is goed nieuws voor beleggers

Sinds Tesla’s (TSLA -6,42%) CEO Elon Musk op 4 april zijn belang in Twitter bekendmaakte, is het Tesla-aandeel op een volatiele neerwaartse rit beland, met een daling van 42%. Nu de saga tussen Musk en Twitter complexer wordt, vragen sommige beleggers zich misschien af of Musk zijn oog heeft laten vallen op een van zijn meest succesvolle bedrijven.

Zelfs met de op aandelen gebaseerde afleidingen, is Tesla als bedrijf een absolute krachtpatser geworden. Het bedrijf rapporteerde een solide eerste kwartaal en stelde ambitieuze langetermijndoelen, waarmee het beleggers opwond (bekijk crypto handelsplatform). Maar de vraag die Tesla al jaren achtervolgt, wordt nog steeds gesteld: Is de waardering voor Tesla te duur voor wat het bedrijf doet?

Sterke groei en superieure winstgevendheid

Wat de productie van voertuigen betreft, heeft Tesla in recente rapporten veel goed nieuws gebracht. De productie in het eerste kwartaal steeg met 69% j-o-j, waardoor de inkomsten uit auto’s met 87% j-o-j groeiden. Omdat de inkomsten sneller groeiden dan de productie, genereert Tesla betere marges op elk voertuig dat het produceert. Deze margeverhoging is deels te danken aan de prijsverhogingen die in 2021 werden doorgevoerd en aan de hogere productie-efficiëntie van de duurdere modellen, de Model S en X.

Deze omzetgroei vertaalt zich duidelijk in de nettowinst: het nettoresultaat steeg met 658% j-o-j. Nog indrukwekkender was Tesla’s nettowinstmarge van 17,7%, waarmee het tot de beste in de auto-industrie behoort.

Tesla nadert de marges op luxeauto’s. Daarom zou het dichter bij Ferrari gewaardeerd moeten worden aan 35 keer de winst, eerder dan General Motors aan 6 of Toyota met een koers-winstverhouding (Koers/Winstverhouding, P/E) van 8,6. Hoewel Tesla nog steeds wordt gewaardeerd op 90 keer de winst, zou het die drempel kunnen bereiken als het zijn groei handhaaft.

Het management gaf beleggers ook goed nieuws: het verwacht zijn voertuigleveringen over meerdere jaren met 50% per jaar te laten groeien. Als we deze prognose gebruiken om de omzetgroei te modelleren en Tesla’s winstmarge van 17,7% aan te houden, zou Tesla eind 2022 een winst van $14,9 miljard kunnen hebben. Dit betekent dat Tesla wordt verhandeld tegen 49,5 keer de jaarwinst voor 2022, geen slechte waardering voor een bedrijf dat de komende jaren een jaarlijkse groei van ongeveer 50% verwacht.

Tesla is geen doorsnee autoproducent

Hoe komt het dat Tesla zo’n hoge winstmarge heeft in vergelijking met de oude autofabrikanten? Ten eerste heeft het de tussenpersoon uitgeschakeld. Omdat Tesla rechtstreeks aan de consument verkoopt, hoeft het de winst niet te delen met dealers. Dit bedrijfsmodel heeft veel mensen tegen de borst gestreken, maar het levert Tesla veel op.

Het bedrijf richt zich ook uitsluitend op elektrische voertuigen (EV’s). Wat je ook vindt van EV’s, het is duidelijk dat de auto-industrie die kant op gaat. Terwijl de oude autofabrikanten nog een paar jaar verwijderd zijn van de totale EV-productie, is Tesla op volle kracht vooruit. Het bedrijf heeft het voordeel om als eerste over te stappen en verovert veel klanten, terwijl andere fabrikanten nog bezig zijn met prototypes of nu pas de productie opvoeren. Bovendien staan de vier productiemodellen van Tesla (de 3, S, Y en X) allemaal in de top 10 van de meest bevredigende auto’s van Consumer Reports, respectievelijk op de eerste, derde, vierde en tiende plaats.

De kosten van grondstoffen zoals nikkel en kobalt die worden gebruikt bij het maken van slaghouten bereiken echter recordhoogtes, waardoor de productiekosten van Tesla’s voertuigen stijgen. De actieradius is een van de belangrijkste zorgen die veel consumenten hebben over het maken van de overstap naar EV’s. Maar als autokopers genoegen nemen met modellen met een standaard actieradius, dan kunnen Tesla’s lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen uitstekende prestaties leveren zonder de prijsstijging.

EV’s winnen marktaandeel en Tesla loopt voorop. Als u Tesla-aandelen koopt met een langetermijnvisie (drie tot vijf jaar), dan is het aandeel vandaag een uitstekende koop. Ik weet echter niet wanneer de ommekeer in de bearmarkt zal komen, en het aandeel kan op korte termijn verder dalen. Beleggers kunnen dit opvangen door langzaam in te stappen in het aandeel over bepaalde perioden, en het aandeel mogelijk voor een lagere prijs te kopen.

Vandaag zou een van de beste kansen kunnen zijn om Tesla aandelen te kopen in een lange tijd. Maak u geen zorgen over de laagste prijs; een ommekeer in het sentiment kan elk moment komen en een snelle stijging van het aandeel veroorzaken.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.