Spel recensie: Tembo, White Goblin Games

Heb jij de Lion King al gezien? Dan was je vast onder de indruk van die spannende scène, waarin Simba te maken krijgt met een kudde dieren die zich door een krappe pas probeert te wurmen in een noodvaart. Dat is geen verzinsel, dat doen ze echt. In de BBC Earth documentaire Serengeti kun je zien dat het nooit zonder een slag of stoot gaat: vaak wachten dieren op elkaar om zo het gevaar van roofdieren een beetje af te zwakken. Ofwel: ze hopen simpelweg dat krokodillen of leeuwen een smakelijker hapje tegenkomen dan een dier uit hun eigen kudde. Tembo laat je die spanning zelf ervaren. Je moet namelijk helpen om de dieren een gevaarlijke stroom over te laten steken, waarbij leeuwen en krokodillen op de loer liggen. Lukt je dat? Dan verdien je punten. Maar pas op, voor je het weet wordt je opgegeten!

Oversteek

Het spel is heel eenvoudig om uit te leggen. Allereerst schud je alle kaarten. Hierom vind je afbeeldingen van gnoes, antilopes, zebra’s, krokodillen, olifanten en leeuwen. Je legt vijf van die kaarten ondersteboven op tafel. Dat zijn de vijf oversteekplaatsen. Vervolgens krijgt iedere speler vijf kaarten op handen en een aantal blokjes in een unieke kleur. Om beurten mogen spelers nu een kaart spelen. Je kunt een hoefdier (antilope, zebra of gnoe) bij een oversteekplaats leggen, waarbij je meteen een gekleurd blokje op de kaart legt. De enge belemmering hierbij is het grote cijfer op de hoek van de kaart: die moet hoger zijn dan de kaart die er al ligt. Bonus: heb je twee kaarten die op elkaar volgen (30 en 31, bijvoorbeeld), dan mag je twee hoefdieren neerleggen bij de oversteekplaats. Dat mag ook als er slechts 1 getal tussenzit, zoals 30 en 32. Nadat je een kaart hebt neergelegd, is de volgende speler.

Speciale dieren

Maar er is meer: als alle dieren aan één kant van de waterstroom staan, kun je natuurlijk weinig beginnen. Wanneer er drie of meer dieren bij een oversteekplaats liggen, mag de olifantenkaart gespeeld worden. Alle dieren bij die oversteekplaats steken nu veilig over – de olifant zal ze beschermen. De kaarten keren terug naar hun spelers (te herkennen aan de blokjes die op de kaarten liggen), de punten midden op de kaart zijn de punten bij de eindtelling. De eerste score is binnen! Maar er zijn ook kapers op de kust: leeuwen en krokodillen. Krokodillen eten – wanneer ze gespeeld worden – alle dieren op van één oversteekplek die op hun kaart staan vermeld, of het dier met het laagste getal. De persoon die deze kaart neerlegt mag kiezen. De kaarten verdwijnen vervolgens op de aflegstapel… helaas geen punten deze keer! De leeuw doet er nog een schepje bovenop: die eet alle dieren op bij de oversteek en gaat daarna lekker bij de oversteekplek liggen. Die oversteekplek kun je daarna dus niet meer gebruiken!

Ga direct naar Tembo op BOL.com.

Recensie over Tembo

Tembo is een heel eenvoudig spel, dat je makkelijk met jongere kinderen kunt spelen. Het kan soms frustrerend zijn dat je even moet wachten op een olifant. Iedereen legt natuurlijk liever een hoefdier neer dan dat hij een olifantenkaart speelt. Toch zorgt dat ook voor de nodige spanning, zeker met de roofdieren in het spel. De kaarten zijn sfeervol vormgegeven en bevatten geen overbodige informatie. Het spel is aangeduid voor 8+, maar ik kan me voorstellen dat je het ook makkelijk met kinderen die jonger zijn kunt spelen.

, White Goblin Games
Genre: kaartspel, Tijdsduur: 15 minuten.
Voor 2-4 spelers. Leeftijd: vanaf 8 jaar. Prijs: 11.95 euro.