Boek recensie: De symbolengids, Clare Gibson

Symbolen zie je overal om ons heen. Tegenwoordig misschien een stukje minder dan vroeger, of moet ik zeggen: anders dan vroeger? Waar mensen eeuwen geleden vooral in de ban waren van religie en bijgeloof, wordt dat nu immers snel ingeruild voor het logo van een merk of een idool. Beiden met hetzelfde doel overigens: succes behalen en beter worden dan je al was. In de Symbolengids staan honderden symbolen van over de hele wereld omschreven in woord en beeld.

Oud en nieuw

Het grappige van De Symbolengids is wel dat je het oud en nieuw met elkaar combineert: telkens vind je op de linkerpagina een afbeelding van een oud kunstwerk, waarin één of meerdere symbolen staan verwerkt die bij dat thema horen. Het kunst werk wordt uitgelegd, de symbolen in de tijdsgeest geplaatst. Op de rechter pagina vind je vervolgens vier symbolen in een strakke, moderne vormgeving, voorzien van tekst en uitleg over dat specifieke symbool.

Alle hoeken van de wereld

Een sterk punt van De Symbolengids is wel dat het boek alle kanten op gaat. Je leest niet alleen over islamitische, christelijke of boeddhistische symbolen, het boek gaat ook dieper in op symbolen uit de astrologie, de Azteken en diept zelfs in op de symbolen van verschillende Afrikaanse stammen. Daarbij komen zowel oude symbolen terug (zoals die van de Oude Egyptenaren) als symbolen die we in onze tijd gebruiken.

Ga direct naar De symbolengids op BOL.com.

Recensie over De Symbolengids

De Symbolengids is een uitgebreid naslagwerk, waarin je alles kunt lezen over symbolen en het gebruik ervan. De uitleg is kort en bondig. Dat praktisch en overzichtelijk, maar ik mistte vaak toch wel de diepgang over de symbolen. Bovendien zijn de afbeeldingen groot afgebeeld, waardoor er minder ruimte is voor de tekst. Wat mij betreft had dat een stuk compacter gemogen. Hulde voor de uitgebreide verzameling, dat moet ik de schrijver wel nageven.

Score: 6

De Symbolengids,
Uitgever: Librero, 256 pagina’s, paperback.