Game review: Sword of the necromancer

Het verhaal achter Sword of the Necromancer begint met het idee om een geliefde weer tot leven te wekken, De hoofdpersoon in kwestie, Tama, heeft niet genoeg kracht hiervoor en zal zich moeten bekwamen in de duistere kunst van necromancy. Daar geeft de kerkermeester genoeg mogelijkheden voor! Tama moet haar grote liefde, de priesteres Koko, weer tot leven wekken.

Flashbacks

Aangezien het spel begint wanneer Koko al dood is, werkt het spel met herinneringen om het verhaal neer te zetten. Naarmate je vordert om de kerkers monstervrij te maken, kom je meer te weten over de band tussen Tama en Koko en hoe de twee bij elkaar zijn gekomen. Daarbij kun je gebruikmaken van de vele voorwerpen en wapens die je tegenkomt, maar natuurlijk ook van de kunst van de necromancy. Je kunt je vijanden weer tot leven wekken en voor je laten vechten! Verder heb je drie types wapen ter beschikking: een kort zwaard voor lichte, snelle aanvallen van dichtbij, een hellebaard voor krachtigere, iets tragere aanvallen en een pijl-en-boog voor afstandswapens. Daarnaast kun je gebruikmaken van een amulet om je vaardigheden te vergroten.

RPG volgens de regeltjes

Sword of the Necromancer volgt op de meeste punten het klassieke RPG-wetboek. Het grappige element is het tot leven wekken van je vijanden met het magische zwaard, waarna ze aan jouw kant meevechten. Ze kunnen ook een level omhoog gaan en betere vaardigheden verwerven, maar ze kunnen gemakkelijk doodgaan, waarbij ze alle vaardigheden en niveaus verliezen die ze hebben ontvangen. Jammer genoeg zijn je medestanders oerdom en rennen soms in rondjes rond in plaats van je vijanden te killen. Voorwerpen en wapens kunnen worden geüpgraded met behulp van de smidse en bepaalde objecten verspreid over de kerker.

Sterven en weer doorgaan

Sword of the Necromancer ziet er eenvoudig uit, maar vraagt toch de nodige behendigheid om te kunnen spelen. Vind je het spel te moeilijk? Dan kun je het op verschillende punten vereenvoudigen. Je kunt het niveau verlagen van je tegenstanders, maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je de behaalde niveaus behoudt, alle items in je bezit blijven, dat je kunt doorgaan vanaf de laatst bezochte verdieping in de kerker, dat je vier extra items kunt meenemen. Die laatste is erg handig, omdat je standaard slechts vier slots hebt voor alle items: wapens, grimoires (spreukenboeken), schilden, amuletten, verbruiksartikelen en oproepbare monsters. Met de extra itembag heb je acht slots ter beschikking, maar ook dan is het een kwestie van kiezen.

Recensie over Sword of the necromancer

Sword of the necromancer is een old-school game, die de wereld er een beetje blokkerig laat uitzien. De eenvoudige vormgeving en de wat houterige bewegingen doen aan alsof je op een oude Nintendo speelt, maar de filmfragmenten bewijzen het tegendeel. Het spel is eenvoudig in opzet en doet wat eenvoudig aan. Het is echter moeilijker dan je denkt, hoewel de tegenstanders niet bepaald intelligent zijn en je daar weinig uitdaging van hoeft verwachten. Door de fikse straffen op het falen in een missie, is het aantrekkelijk de moeilijkheidsgraad snel naar beneden te zetten. Het spel is verkrijgbaar voor de PS4, XBOX, Switch en op Steam.

Score: 6

Info

Sword of the necromancer