Spel recensie: Stratego Assassin’s Creed

Soms weet je dat je een gouden combinatie in handen hebt. Zo is Stratego natuurlijk al sinds jaar en dag ontzettend populair. Eigenlijk al sinds het in 1958 voor het eerst op de markt is gekomen. Vanaf dat moment worden er zelfs kampioenschappen georganiseerd om te kijken wie de beste strategie kan opzetten… en wie het geluk heeft de juiste elementen uit het spel te filteren bij de tegenstander. In moderne games is het vaak niet anders. Zoals Assassin’s Creed, waar jij als huurling en sluipmoordenaar je weg naar succes moet zin te vinden. In Stratego Assassin’s Creed komen deze twee ijzersterke merken samen.

Assassin’s Creed bordspel

Met deze briljante combinatie weet spellenfabrikant Jumbo om twee populaire spellen met elkaar te combineren: Stratego, waarvan wereldwijd meer dan 20 miljoen exemplaren zijn verkocht en Assassin’s Creed, één van de best verkochte videogame reeksen aller tijden, met maar liefst 160 miljoen spelers. Alle bestaande en nieuwe fans kunnen vanaf begin november, gelijktijdig met de release van de nieuwste videogame Assassin’s Creed VALHALLA, als de legendarische Assassijnen en de Tempeliers de strijd met elkaar aangaan op het speelbord. Wie weet in Stratego Assassin’s Creed de Apple of Eden te bemachtigen? Want in Stratego: Assassin’s Creed nemen de Assassijnen het op tegen de Tempeliers. De basis van het spel is gelijk aan het originele Stratego: bouw in het geheim je leger op, met mankrachten van 1 tot 10 (waarbij 1 de 10 kan verslaan) en verstop de Apple of Eden tussen je manschappen… eventueel beschermd door een mooie laat bommen. Een voor een doe je een stap naar voren of opzij om je tegenstanders uit te dagen…

Special regels van Stratego

Met deze speciale editie van Stratego: Assassin’s Creed kun je op drie manieren spelen: Classic, Duel en Special, waarmee de krachten van de Pieces of Eden in het spel komen. Een leuke toevoeging op het spel, dat ook mooi in lijn is met de Assassin’s Creed videogame. Nu heb je in het basisspel eigenlijk al drie speciale eenheden:

• Spion (1): kan de Maarschalk (de onoverwinnelijke 10) uitschakelen.
  • Verkenner (2) kan meerdere vakjes tegelijk overbruggen in een rechte lijn
  • Mineur (3) kan bommen onschadelijk maken.

De speciale Assassin’s Creed versie van Stratego voegt daar nog een paar speciale regels aan toe:

• Spion (1): als deze gevangen wordt genomen, mag je een eerdere troep terugzetten op het speelveld.
  • De kapitein (6) beschikt over ‘Het Zwaard uit het Paradijs’ en kan twee vijanden tegelijk aanvallen. Daarbij beginnen ze automatisch met het stuk met de laagste rang! Maar… dat kan ook een bom zijn.
  • Je mag jouw ‘Appel van het Paradijs’ (de vlag) gebruiken om een stuk van je tegenstander voor jouw winst te gebruiken. Daarbij maak je dus de locatie van jouw vlag bekend… gebruik hem wijs! Je mag vanaf dat moment voor één beurt een stuk van je tegenstander gebruiken om maximaal vier andere stukken aan te vallen, aangrenzend aan een vrij vakje op het spelbord dat jij mag aanwijzen.

Ga direct naar Stratego: Assassin’s Creed op BOL.com.

Recensie over Stratego: Assassin’s Creed edition

Deze speciale uitvoering van Stratego is een schot in de roos. De speelstukken zijn mooi en karakteristiek uitgevoerd en doen eer aan voor zowel Stratego als Assassin’s Creed. De basisregels gelden allemaal, wat het spel een vertrouwd karakter geeft. Wil je een stapje verder gaan, dan gebruik je de speciale gaven van de stukken, zoals hierboven beschreven. Heel moeilijk zijn ze niet, maar ze geven wel een extra dimensie aan het toch al briljante spel!

, Jumbo
Genre: bordspel, Tijdsduur: 29.95 minuten.
Voor 2 spelers. Leeftijd: vanaf 10 jaar. Prijs: 30 euro.