Boek recensie: Storm en de voetbalgoden, Jan Birck

In het vorige boek (Storm en de uitvinding van het voetbal) heeft Storm het voetbal uitgevonden en de eerste voetbalwedstrijd ooit gespeeld (en gewonnen). In dit boek komt er een revanche-wedstrijd, en strijden Storm en zijn rood-witte spelers tegen Vigdis en haar geel-zwarte spelers. Een spannende wedstrijd. Hoewel, Storm en zijn team hebben de eerste wedstrijd ook al gewonnen dus waarschijnlijk winnen ze deze wedstrijd ook wel. Maar ze moeten niet te vroeg juichen, want het eerste doelpunt is al voor geel-zwart. En ook weer even later heeft geel-zwart echt een geweldige kans. Maar een ding staat er nog in de weg, nou eigenlijk twee, maar zo klinkt het mooier: Storm. Hij weet nog net de bal af te pakken van Vigdis, die op het punt staat te scoren. Maar dan geeft de sjamaan van het dorp, Fufu, aan dat Vigdis een soortement corner mag nemen. Als Vigdis voorgeeft staat Elmar, de zoon van de leider van rood-wit, te bedenken hoe hij de held van het dorp word: vijfstappenplan:

1. de bal veroveren
  2. naar de andere kant van het veld lopen met de bal
  3. de keeper van geel-zwart een klap op zijn neus geven
  4. de bal weer achterna
  5. scoren in het doel van geel-zwart

Maar Elmar staat zo te fantaseren dat hij niet merkt dat de bal op hem af suist, en hij merkte het ook pas toen deze op zijn hoofd knalde. Hij maakte het eerste eigen doelpunt ooit.

De vikingproeven

Na de wedstrijd word er aangekondigd dat de vikingproeven binnenkort zullen komen: het is tenslotte al bijna herfst (want op de scheiding tussen herfst en zomer worden de vikingproeven  gehouden). Storm zou dit jaar mee doen met de vikingproeven, maar er was een klein probleempje: Storm is namelijk een slaaf en zijn baas zou hem niet bepaald laten trainen. Hij kan alleen ’s nachts oefenen voor proef F: geluk. Hij heeft namelijk een paar dobbelstenen gemaakt, en dan gaat hij in de nacht dobbelen met zijn hond Lucifer.

Ga direct naar Storm en de voetbalgoden op BOL.com.

Recensie over Storm en de voetbalgoden

Ik vind het een erg leuk boek, het is denk ik wat meer een boek voor 8 tot 10 jarigen, maar mijn vader zou het ook gewoon nog leuk vinden (dat is wel echt iets voor hem). Er staan best veel plaatjes in, die ik zelf in ieder geval niet had kunnen tekenen. Als je van mythes én voetbal houdt, dan is dit echt een boek dat je moét hebben. Oh ja trouwens, wat er met die goden is mag je lekker zelf uitzoeken terwijl je het boek leest!

Storm en de voetbalgoden,
Uitgever: Condor, 176 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 8 jaar. ISBN: 9789492899538. Prijs: 16.50 euro.