Boek recensie: Stille oorlog, Andreas Norman

stille oorlogFans van spionagethrillers en geschiedenisliefhebbers die zich richtten op de Koude Oorlog zullen smullen van Stille Oorlog. Het is het verhaal van een Zweedse spion, Bente Jensen, die voor haar werk is gedetacheerd in Brussel. Daar woont ze dan ook, samen met haar man Fredrik en twee kinderen. Dat is deel 1 van de personages van Stille Oorlog. Op een gegeven moment ontdekt Bente, die zich helemaal in haar werk heeft gestort omdat ze niet kan aarden in Brussel, dat haar man is vreemdgegaan. Als ervaren spionne weet ze natuurlijk hoe ze kan achterhalen wie het is geweest.

Tegenstand

Aan de andere kant is daar Jonathan Greene, die een relatie heeft met Kate. Hij werkt ook in Brussel, maar dan voor MI6. Zijn project is een geheime operatie in Syrië, die de balans zou moeten verschuiven in hun voordeel. Dat terwijl Bente juist op zoek is naar belastende informatie over de Britse aanwezigheid in Syrië. Dat zou wel eens de val kunnen zijn voor Jonathans project – hij wil zo snel mogelijk alle informatie van haar in handen krijgen! Langzaam maar zeker moet ze echter ook bekennen dat ze een geduchte tegenstander heeft getroffen.

Stille oorlog

Het zal duidelijk zijn dat de strijd van spionnen bijna nooit met veel bombastisch geweld gaat. Het sluimert. Er wordt toenadering gezocht, contact gemaakt en vriendschappen gesloten, om die daarna glashard te breken als het doel is bereikt. Die sfeer van sluimerende spanning deint ook door het boek Stille Oorlog. Veel vaart of actie hoef je ook zeker niet te verwachten. Het lijkt eerder op een objectieve verslaglegging van de gebeurtenissen en vooral de relatie tussen Bente en Fredrik dan een echte spannende spionagethriller.

Ga direct naar Stille Oorlog op BOL.com.

Recensie over Stille oorlog

Stille Oorlog is een spionageroman met een andere insteek. Het sluimert ontzettend veel en lijkt eerder een verslag van de twee spionnen (met grote nadruk op Bente’s persoonlijke leven) dan dat ze echt ingaat op de spionage-avonturen van vandaag. De manier van schrijven is afstandelijk en kil, wat de tempo wel uit het verhaal haalt. Pas aan het einde van het boek, ver in de tweede helft, komt het boek op stoom.

Score: 6

Stille Oorlog,
Karakter uitgevers, 288 pagina’s, paperback.