Boek recensie: Stil maar, Carla Kovach

Wat zou er gebeuren als een vermiste vrouw, die ten dode is opgeschreven, toch nog in leven zou kunnen zijn? Dat is het principe van Stil Maar, de eerste thriller van Carla Kovach met detective Gina Harte in de hoofdrol. Het verhaal gaat over Deborah Jenkins. Ze is al vier jaar vermist, en nooit gevonden. Dan wordt er op de drempel van een bibliotheek een baby aangetroffen. Detective Gina Harte krijgt de zaak toegewezen en duikt in het mysterie. Via een DNA-onderzoek kan het niet anders dan dat het kindje de dochter is van niemand minder dan Deborah Jenkins… maar die was toch dood?

Bekijk hier alle boeken over Gina Harte.

Geschiedenis

Voor je met het verhaal van Stil Maar begint, krijg je eerst de geschiedenis van Deborah te lezen. Je weet dus al wat er vier jaar geleden afgespeeld heeft, hoewel de lange tussenperiode wordt stilgehouden… je springt dus meteen naar de vondst van het babietje. Daarin maak je kennis met Gina Harte, de belangrijkste personage van dit boek (er volgen nog vijf boeken met deze vrouwelijke detective in de hoofdrol, mocht je de smaak te pakken hebben gekregen). Ze is blij dat er een teken van leven is van Deborah, maar kan er niet zo goed tegen dat ze de zaak niet kan oplossen.

Familie

Het gezinsleven en familie speelt een best belangrijke rol in Stil Maar. Zo is onze detective al een paar jaar weduwe, waardoor ze een krachtige vrouw is geworden – die zich helemaal verliest in haar werk. Toch probeert ze de familieband met haar dochter Hannah en kleindochter Gracie goed in stand te houden, hoewel dat bij lange na niet goed lukt. Aan de andere kant lees je over Deborah’s man Luke, die radeloos is achtergebleven met zijn twee kinderen, Max en Heidi.

Wisselende personages

Het boek wordt afwisselend verteld vanuit de belangrijkste personages in het boek: Gina, Deborah, Luke en natuurlijk de mysterieuze ontvoerder. De hoofdstukken zijn kort en bondig, waardoor je snel het verhaal ingetrokken wordt. De manier waarop de omgeving wordt neergezet laat zien dat ze ervaring heeft in het nadenken over de settings en omgevingen – de ervaring van theaterschrijfster doet Carla Kovach hier zeker goed.

Ga direct naar Stil maar op BOL.com.

Recensie over Stil Maar

Wat als je redder ineens je ontvoerder blijkt te zijn? In Stil Maar wordt niet onder stoelen of banken geschoven wat het lot van de ontvoerde Deborah is geweest. Dat maakt het boek wat minder verrassend en bijzonder. Ondanks dat blijft het echter een spannend verhaal, een soort race tegen de klok waar je in wil blijven lezen. Het boek is slim opgebouwd en heeft een paar knappe wendingen, die – nogmaals – weinig verrassend blijken. Voor een debuut is het een goed begin – het is afwachten hoe de volgende boeken gaan bevallen!

Stil maar,
Uitgever: Boekerij, 320 pagina’s, paperback.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789022588277. Prijs: 15.99 euro.