Een kijkje achter de schermen bij de eerste stappen van Steve Jobs

steve-jobs-dvd-2d Steve Jobs kennen we allemaal. De topman van Apple heeft letterlijk bergen verzet en heeft dankzij zijn koppige gedrag en uitgesproken mening echt een paar noviteiten weten te ontwikkelen waar de wereld inmiddels veel profijt van heeft (en dan heb ik het nog niet alleen over de iPhone en iPads 😉 ). In de film Steve Jobs kijk me mee met de eerste drie grootse releases die Steve heeft meegemaakt: de Apple MacIntosh, de NeXT en de kleurrijke iMacs G3. Het verhaal is daarom ook opgebroken in drie delen en draait vooral om die presentaties. Opvallend is dat de film vooral nadruk lijkt te leggen op het koppige en eigenwijze gedrag van Steve. Hij is vastberaden in zijn doel en weet precies wat hij wil. Zijn wil is wet, en iedereen die het daar niet mee eens is heeft gewoon pech. Zo lijkt het in ieder geval over te komen. Daarnaast spelen zijn ex-vrouw en dochter Lisa een belangrijke rol in de film, de enige twee personen die soms lijken door te dringen in de gevoelscirkel van Steve. Natuurlijk komen ook zijn directe collega’s aan bod, met wie hij – vlak voor de presentaties – nog best pittige discussies voert. Denk daarbij aan Steve Wozniak, John Sculley en Andy Hertzfeld. Een bijzonder moment om met een belangrijk man te discussiëren, als je er over nadenkt! Daarbij komt Steve Jobs trouwens regelmatig niet al te best uit de verf: hij lijkt zichzelf echt te zien als een soort godheid die precies weet hoe alles moet. En ja, door die visie en houding heeft hij ook mooie resultaten behaald, maar de menselijke aspecten van het leven compleet verwaarloosd. Dat komt in de film dan weer wel prima aan bod, hoewel het verhaal behoorlijk eenzijdig belicht is. De presentaties zelf worden overigens niet getoond, maar daar kun je vast wel even naar googelen op YouTube! Feit is wel dat dankzij de koppige houding van Steve om alles anders te willen doen hem zeker succes heeft getoond, waardoor hij een onuitwisbare stempel op de hedendaagse maatschappij heeft gedrukt. Steve Jobs, Universal Pictures
Tijdsduur: 122 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray