Game review: Star Wars Jedi: Survivor

Star Wars Jedi: Survivor is een veelbesproken titel, die uitkomt in een periode waarin je letterlijk niet op of om kunt kijken zonder iets van Star Wars te zien. Dankzij de over-actieve Disney+ lijken talloze verhaallijnen en franchises een nieuw leven te krijgen, met wisselende resultaten (denk aan de Mandalorian, the Book of Boba Fett, Ahsoka). Zal deze game eenzelfde lot ondergaan? Absoluut niet. Het is zonder twijfel een van de beste dingen die Star Wars in jaren is overkomen.

Over de game

Lees alles over het verhaal van Star Wars Jedi: Survivor. In het volgende hoofdstuk van de Jedi-saga, dat ontwikkeld wordt door het veteranenteam van Respawn onder leiding van game director Stig Asmussen, vinden we een sterkere en meer ervaren Cal Kestis (Cameron Monaghan) terwijl hij de hoop van het sterrenstelsel op zijn schouders draagt.

Over Star Wars Jedi: Survivor

Duistere tijden breken aan en Cal Kestis zoekt een veilig onderkomen ver weg van The Empire. Vijf jaar na de gebeurtenissen in Star Wars Jedi: Fallen Order moet een volwassen Cal Kestis verder kijken dan zijn lightsaber om zijn lot in de schaduw van The Empire te vinden. Bekende vrienden en nieuwe teamgenoten — Cere Junda (Debra Wilson), Greez Dritus (Daniel Roebuck), Merrin (Tina Ivlev) en de onlangs geïntroduceerde huurling Bode Akuna (Noshir Dalal) — staan aan Cals zijde wanneer hij het opneemt tegen The Empire en de meest meedogenloze vijanden van het sterrenstelsel. Cals zoektocht brengt hem naar bekende grenzen en nieuwe planeten in het Star Wars-universum, waaronder Koboh (de thuisbasis van de Bedlam Raiders).

Bekijk de verhaaltrainer van Star Ward Jedi: Survivor

De ultieme Jedi-ervaring

Star Wars Jedi: Survivor heeft meerdere lagen. Het is veel meer dan rondzwaaien met je lichtzwaarden om Stormtroopers een kopje kleiner te maken. Nee, het is een queeste om de vrijheid terug te vinden, worstelen met het machteloze gevoel van vechten tegen een overmacht en je afvragen wat er nog over is om voor te vechten. Tenminste, als je al die cut-scenes afkijkt. Maar: er is ook ruimte voor lichtzwaarden, je robotmaatje en heel veel acrobatisch ren- en vliegwerk. Je freerunt langs muren, maakt salto’s, hangt aan plafonds en slingert met een grappling hook dwars door de ruimte. Ga er maar aan staan!

Spanningsmomenten

Dat houdt ook in dat je heel wat adrenalinemomenten zult tegenkomen. Want niet alleen de gevechten zijn spannend en super cool om te zien (vooral de toffe finishers die Cal er gratis en voor niets tussendoor uitvoert), maar ook de stukjes behendigheid zijn spannend en soms ook best wel lastig. Je zou het kunnen vergelijken als Uncharted met lichtzwaarden, als dat je beeldvorming een beetje helpt.

Open wereldje

Jedi: Survivor speelt zich grotendeels af in de hub-wereld van Koboh, een grensplaneet die het middelpunt vormt van een strijd tussen stormtroopers en raiders. Daarbij beschik je over een min-of-meer open wereld, die je langzaam groter maakt naarmate je meer doorgangen vind en opent, en als je bedenkt dat de ‘wereld’ eerder een enorm ruimteschip is, met gangen en deuren… die soms dicht zitten. Het is dus geen eindeloze vlakte waarin je kunt rondrennen. Sterker nog: de hoofdmissie leidt je in een vrij rechte lijn door de wereld heen. Dankzij de zijmissies en extra bounty-opdrachten kun je wat meer van de wereld zien (en wat extra loot verzamelen).

Pimp je personages

Een best groot deel van het spel is voorbehouden voor het aanpassen van je personage. Cal kan zich in talloze kledingstukken verkleden, waarvan je ook de kleur kunt aanpassen. Ook zijn lightsaber, blaster en sidekick BD-1 kun je aanpassen en tweaken met tientallen verschillende onderdelen. Dat hoeft overigens niet: het zijn puur cosmetische aanpassingen die niets doen voor het spel zelf. Dat is ook wel jammer, want daardoor zal de verzameldrang van de verschillende onderdelen voor een flink aantal mensen niet zo relevant zijn.

Vechten maar

Een tof onderdeel van Jedi: Survivor is de manier waarom Cal met zijn lichtzwaarden omgaat. Je krijgt een aantal stances ter beschikking met een enkel, twee enkele of een gecombineerd lichtzwaard, waarbij iedere stance zo zijn eigen voordelen en technieken heeft. Daarbij gaat Cal grof te werk: ledematen worden afgehakt (zowel van troopers als droids), vijanden worden volledig doorsneden, en soms pakt Cal zijn blaster er bij voor een eindmove. Iedere vechttechniek heeft een eigen skilltree die je kunt ontwikkelen. En dat moet je ook zeker doen, aangezien iedere stance voor een andere vijand (of groep vijanden) geschikt is.

Ga direct naar Star Wars Jedi: Survivor op BOL.com.

Recensie over Star Wars Jedi: Survivor

Wat ons betreft is Star Wars Jedi: Survivor een dikke hit. Het is soms wat lastig om te navigeren met de 3D-kaart (ik mistte soms de virtuele aanwijzer in de hud), maar dat mocht de pret echt niet drukken. Het rondrennen, springen, pullen, vechten en upgraden voelde gewoon goed en gebalanceerd. Ik last regelmatig online dat pc-gebruikers tegen problemen aanliepen op het gebied van prestaties – daar heb je als consolegamer gelukkig geen last van. Pak je lichtzwaard er dus maar bij, stap in je ruimteschip en laten we Stormtroopers in mootjes hakken!

Info

Star Wars Jedi: Survivor
Uitgever: EA Games