Game Review: Star Wars: Fallen Order

Er zijn in de laatste jaren stiekem heel wat Star Wars gelanceerd. Sommigen waren heel erg goed, anderen gebruikten de naam en herkenbare karakters alleen maar om geld in het laatje te brengen. Gelukkig snapt EA waar het om draait: ze hebben goed begrepen waar Star Wars om draait en Star Wars: Fallen Order laat dan ook zien waar de Jedi voor staan. Het is meer dan een shooter met een lichtzwaard waarmee je een baan door hordes stormtroopers worstelt: het is een avontuur waarin je jezelf ontwikkeld, jezelf kritische vragen stelt en opkomt voor het goede. Neem niet weg dat het flink wat actie in de game zit, waarbij je regelmatig naar het puntje van je stoel zult schuiven.

Het verhaal van Star Wars: Fallen Order

Het verhaal van Fallen Order begint op de sloopplaneet Bracca, waar arbeiders republiekschepen plunderen en slopen voor The Empire. De Orde van Jedi’s is weggevaagd en als overlevende probeert onze held Cal het hoofd laag te houden. Hij werkt als arbeider voor de Scrapper Guild. Dat houdt op een gegeven moment op. Wanneer zijn maatje in de problemen komt tijdens het werk, gebruikt hij zijn Krachten om hem te redden. Zal zijn maatje hem weten verborgen te houden voor de genadeloze inquisiteur, The Second Sister? Na een hectische ontsnapping uit Bracca, waarbij je voor het eerst kennismaakt met de krachten van Cal, gaat hij met een klein team op zoek naar een manier om de Jedi-orde nieuw leven in te blazen.

Ontdekkingsreis

De hectische opening deed vermoeden dat Star Wars: Fallen Order een soort behendigheidsspel is, zoals Uncharted of Tombraider. Dat is echter niet zo, wees gerust. Het is veel meer dan dat. Het is een ontdekkingsreis die veel meer elementen omvat dan acrobatische capriolen. Zo ontgrendelen apparatuur of vaardigheden die je op één niveau ontdekt, nieuwe paden in een eerder niveau. Je blijft dus nieuwe elementen ontdekken en leren. Bovendien is het een veeleisende melee-slasher, maar ook een puzzelgame in de stijl van Tomb Raider die je Jedi-vaardigheden tot het uiterste vergen.

Timing is alles

Al tijdens de intro op de trein leer je dat je moet wachten en geduld uit moet oefenen. Zodra je begint met een gevecht wordt je gestimuleerd om te wachten op het juiste moment om toe te slaan. Geduld kan in elk gevecht nodig zijn, maar desondanks krijg je het gevoel dat je een ruimte-samoerai bent die door een dwaas snijdt wanneer deze aanvalt zoals jij verwacht. Dan zijn er Cal’s Force-krachten. Aan het begin van het spel heeft Cal de mogelijkheid om zijn vijanden te vertragen; handig, maar beperkt. Terwijl je door het hele verhaal nieuwe krachten en vaardigheden ontdekt, ontdek je ook manieren om ze te laten samenwerken om een ​​aantal bizarre aanvallen uit te voeren. Een van de grote pleziertjes van de game is om te ontdekken hoe je Cal’s Force-vaardigheden kunt laten samenwerken en de gestage stroom van nieuwe krachten van de game houdt je voortdurend aan het experimenteren.

Het verhaal ontdekken

Een ander sterk punt van Star Wars: Fallen Order is dat het geen rechtlijnig verhaal is waar je enkel de lijn volgt van de vertelling. Het gaat vooral om het verkennen van de planeten waaruit de levels van het spel bestaan. Fallen Order is geen spel waarbij je door lineaire niveaus snelt. In plaats daarvan zijn dit grote planeten met veel zaken en plekjes om te ontdekken, en hoewel je nooit de behoefte zult voelen om er doorheen te rennen, betekent het ook dat er genoeg redenen zijn om regelmatig planeten en locaties opnieuw te bezoeken. Telkens weer ontdek je nieuwe elementen!

Planetenplunderaar

Hoewel er slechts zes planeten in het spel zijn, hebben elk van de planeten hun eigen unieke identiteit. De groene bossen en jungle van Kashyyyk lijken zich uit te strekken over enorme gebieden, terwijl Dathomir een hard en ingewikkeld doolhof is, waar je uiteindelijk probeert te navigeren door de moerassige diepten. Als ronddwalen over deze planeten op zoek naar geheimen jouw grootste wens is, is het verhaal dat je op dit pad zet niet zo boeiend. Simpel gezegd, het verhaal zelf is relatief eenvoudig. Het begint als een kat-en-muisspel, dat langzaam overgaat op een de zoektocht naar een belangrijk object dat pas echt begint met het laatste derde deel.

Ga direct naar Star Wars: Fallen Order op BOL.com.

Recensie over Star Wars: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order neemt misschien flink wat ideetjes van andere games over, maar het resultaat is een indrukwekkend avontuur dat de beste Star Wars-inspanning ooit van EA is. Het is een spannend verhaal waarin je planeten ontdekt en felle gevechten aangaat. Het laat je jouw eigen Jedi-krachten ontwikkelen, de honger naar ontdekkingstochten aanwakkeren en ziet er bovendien ongelofelijk strak en stoer uit.

Info

Star Wars: Fallen Order, EA
PS4, XBOX One, PC, adventure.